Hur bokföra bokslutshändelser?

4
Hej!

Jag lägger just sista handen vid mitt första årsbokslut. Själva bokslutet är klart, men jag undrar hur jag ska bokföra bokslutshändelserna.

Förutsättningar: Jag har enskild firma som använder faktureringsmetoden och har under första räkenskapsåret bokfört manuellt i dagbok. Jag har skapat egna konton och alltså inte utgått från BAS-kontoplanen, men känner till den. Bokslutet har jag skapat via Skatteverkets e-tjänst för förenklat årsbokslut.

Hur årets resultat ska bokföras har jag lyckats läsa mig till, men hur ska jag bokföra övriga bokslutshändelser i dagboken?

Det gäller:

[ul]
[li]varulager[/li]
[li]kundfordringar[/li]
[li]kassa och bank[/li]
[li]skatteskulder[/li]
[li]leverantörsskulder[/li]
[li]intäkter[/li]
[li]kostnader[/li]
[/ul]

Och vilka motkonton ska jag använda? Jag gissar att principen om dubbel bokföring gäller även sådana här poster.

Dessutom undrar jag om det är i sin ordning att jag använder de bokslutsunderlag som jag fyllt i och skrivit ut via Skatteverkets e-tjänst som verifikationer. Eller måste jag upprätta särskilda bokföringsordrar (där det tydligt står "bokföringsorder" i stället för "bokslutsunderlag") för respektive post?

Jag är verkligen helt grön när det gäller detta, och jag vill inte chansa mig fram. Så jag är mycket tacksam för all hjälp som går att få.

/Novisen :tfn:
1009
206
Hej, Det är inte svar på din fråga, men om du är novis, ska du inte passa på att låta någon kunnig titta på det så att det blir rätt?
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
4
[quote="Johan Boström" post=56904]Det är inte svar på din fråga, men om du är novis, ska du inte passa på att låta någon kunnig titta på det så att det blir rätt?[/quote] Jo, jag kommer troligen att stämma av det hela med någon kunnig, just för att försäkra mig om att det blir rätt. Jag har tidigare haft kontakt med en redovisningskonsult som hjälpte mig vid företagsstarten. Det var kanske naivt av mig att tro att jag skulle kunna ordna bokslutet på egen hand. Å andra sidan är jag glad att jag försökte - jag har lärt mig mycket. Med själva bokslutet gick jag ju också i land; det var just bokföringen av bokslutshändelserna som gjorde mig osäker, inte minst eftersom de flesta instruktioner och vägledningar - även Skatteverkets - utgår från kontantmetoden.
1470
246
Det är inte helt lätt att förstå din fråga, det är väl det som är kruxet.. Eftersom du använder faktureringsmetoden så behöver du inte göra nåt särskilt med kundfordringar och leverantörsskulder. Dom är ju redan klara och löper bara vidare på nästa år. Intäkter och kostnader tar slut iom årsskiftet och börjar om på noll nästa år. Skatteskulder behöver du inte bokföra i en enskild firma. Så det handlar ju egentligen om varulager och kassan/bank som får ett utgående saldo, men det är ju liksom inget som bokförs, utan det är bara utgående balans på just de kontona.
4
[quote="Ingvar Wogenius" post=56933]Det är inte helt lätt att förstå din fråga, det är väl det som är kruxet.. Eftersom du använder faktureringsmetoden så behöver du inte göra nåt särskilt med kundfordringar och leverantörsskulder. Dom är ju redan klara och löper bara vidare på nästa år. Intäkter och kostnader tar slut iom årsskiftet och börjar om på noll nästa år. Skatteskulder behöver du inte bokföra i en enskild firma. Så det handlar ju egentligen om varulager och kassan/bank som får ett utgående saldo, men det är ju liksom inget som bokförs, utan det är bara utgående balans på just de kontona.[/quote] Aha, ja, i så fall förstår jag att min fråga blev svårbegriplig. Och då förstår jag också varför jag har haft så svårt att hitta mer information. Tack för svar! Det är alltså bara årets resultat som ska in i bokföringen? Det som förbryllar mig är det här: [quote="Skatteverket"]Det är bara du som bokför enligt kontantmetoden som får bokföra bokslutshändelserna på bokslutsunderlag. Du som bokför enligt faktureringsmetoden bokför i stället bokslutshändelserna på samma sätt som vanliga affärshändelser. I praktiken innebär det att en bokföringsorder (verifikation) upprättas för respektive bokslutshändelse, och därefter bokförs på vanligt sätt i kolumndagboken eller bokföringsprogrammet.[/quote] Det har jag tolkat just som att jag ska bokföra varje enskild bokslutshändelse i dagboken. Någon som förstår vad SKV menar?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.