Dagboksblad

Anonym
Hej, känns som en lite dum fråga men... Jag ska startar en enkild firma och gör bokföringen själv manuellt med penna och papper. Jag använder ett sånt där "dagboksblad" där jag fyller i olika konton på kolumnerna och affärshändelserna på raderna under varandra. Jag har läst att om jag behöver fler konton än det får plats/kolumner med på ett papper så kan jag klistra ett fortsätter bredvid, men vad gör jag när alla rader tar slut? Måste jag höra en kopia av det första bladet med alla konton eller kan jag skippa ett vuast konto om jag inte ska använda den mer? Och vi månadsskifte börjar jag på nytt blad eller fortsätter jag bara?

Blev lite rörigt men hoppas ni förstår vad jag menar. :-D
1009
206
Hej, Inte var dag man hör någon som bokför på papper. Men det är ganska enkelt. Du kan välja ganska fritt själv kring de frågor du har. Viktigt är att skriva med en permanent penna så du inte använder blyerts. Vanligtvis brukar det väl finnas en kolumn längst till höger i arket där man inte skriver konto i toppen utan för varje rad. Det är då tänkt att alla "övriga" konton ska kunna samsas i en kolumn. Då ska man inte behöva klistra in extra papper. När alla rader är slut så börjar du på mästa uppslag eller nästa bok. Du kan byta blad vid månadsskifte men behöver inte. Beror på om du vill tax ha bättre översikt eller spara papper. Varje räkenskapsår bör du dock byta så det blir tydligt. Du kanske skulle kolla in ett gratis bokföringsprogram istället? Det ger ju lite hjälp i arbetet. Kolla www.bokio.se tex. Där kan du även skriva fakturor och göra löner.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.