Hjälp med kontering!

Anonym
Hur ska bokföra o kontera Traktamente som är utbetalt för uppdrag som är gjort i EU land. Gäller enskild firma..
Faktureringsmetoden.

Digital faktura som dom fixade o sedan utbetalning.



Tacksam för svar:
23
Hej! Det beror på om den är skattepliktig eller inte. Om beloppet överstiger en viss gräns ska även arbetsgivaravgifter betalas. Beloppen varierar mellan olika EU-länder och Skatteverket har mer info om det här: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/traktamente/utlandstraktamente.4.2b543913a42158acf800016035.html Detta exemplet utgår från att det är ett skattefritt traktamente: 2440 Leverantörsskulder (kredit) 7323 Skattefria traktamenten (debit) Vid utbetalningen: 2440 Leverantörsskulder (debit) 1930 Checkkonto (kredit) Hoppas det hjälper!
En nördig revisor som brinner för att kvalitetssäkra! Hjälper till med redovisning, revision, skatt och rådgivning. Rådgivningen fungerar även utmärkt på distans! Kontakta mig gärna på [email protected]
Anonym
Det är så att kunden har gjort en faktura som är från oss digitalt. Sedan har pengar satts in för Traktamente för utförda dagar 10.000kr! Hur går jag till väga ska det vara en kundfaktura eller räcker det med utbetalning av Traktamente? 1930 kredit o Traktamente Debet? Tack på förhand! GL
23
Hej igen! Om de har gjort en faktura som ser ut att vara från er borde du bokföra som jag skrev längre upp. Du skulle kunna skippa att kontera på 1500 men det vore mer ”korrekt” att göra så. Alltså i två steg. Om beloppet överstiger det skattefria eller inte kan jag inte svara på tyvärr. Det beror på vilket land ni har varit i, hur många personer ni var och hur många dagar det har rört sig om. Läs gärna mer på SKV:s hemsida som jag länkade till högre upp :)
En nördig revisor som brinner för att kvalitetssäkra! Hjälper till med redovisning, revision, skatt och rådgivning. Rådgivningen fungerar även utmärkt på distans! Kontakta mig gärna på [email protected]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.