Bokföra fika på café (= kontoret)

2
Jag har ett aktiebolag tillsammans med en annan delägare (IT-konsulter). Vi har inget kontor utan arbetar från våra hem och på caféer. Om jag köper en kopp kaffe och en bulle när jag sitter själv på ett café och jobbar, kan jag bokföra detta som avdragsgill personalvård (övrig personalkostnad)? Finns något maxbelopp per dag?
1073
139
Om reglementet ska följas får detta endast bokföras som avdragsgill kostnad vid enstaka tillfällen per år och då ska det vara någon speciell ej ofta återkommande händelse. Som ej avdragsgill kostnad kan du bokföra det så ofta du vill i AB:t men då ska det även tas upp som förmån för dig personligen, vilket gör att det är helt meningslöst att bokföra.
2
Tack för svaret Stig. Tolkar det som att du menar att detta ska ses som intern representation, stämmer det? Skulle vara intressant att höra ditt resonemang kring varför det inte kan klassas som en avdragsgill och skattefri personalvårdsförmån (https://ff.se/sa-fikar-du-avdragsgillt-och-skattefritt/).
1073
139
Det jag ser som ett problem i detta specifika fall är att kostnaden uppstår frekvent på ett café. Fast det i praktiken är din arbetsplats så är det inte den officiella arbetsplatsen. Skulle du med jämna mellanrum köpa ett paket Gevalia och bullar på Ica vore det med största sannolikhet inget problem. Men, som med allt annat. Om du bokför dessa café-kvitton som en avdragsgill skattefri förmån till personal så är det vad som gäller fram tills den eventuella händelsen att du åker på en skatterevision och revisorerna eventuellt inte anser att dessa kostnader är avdragsgilla och förmånsbefriade. En intressant aspekt när det gäller att bokföra kostnader som kan var tveksamma för en egenföretagare är att titta på värdet av det man riskerar. När man som anställd får något skattefritt från sin arbetsgivare är hela beloppet en ren vinst, som egenföretagare betalar man ju dock den här vinsten från "sig själv". Om vi tar detta fall och uppskattar att kaffe och bulle kostar 50 kr inkl 12 % moms innebär det att kostnaden för för företaget blir 50 / 1,12 = 44,64 kr. Om du istället tagit ut dessa pengar i lön skulle den efter arbetsgivaravgifter bli 44,64 / 1,3142 = 33,97 kr. Om du har en marginalskatt på 32 % skulle du då få behålla 33,97 - 32 % = 23,10 kr. Så värdet för dig att bokföra denna kostnad är enligt exemplet ovan 50 - 23,10 = 26,90 kr. Det är det du ska sätta i relation till den risk du tar ifall skatteverket skulle kontrollera dig och underkänna avdraget med påföljande skattetillägg.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.