Bokföring av inkomst från gig, t.ex. Fiverr

4
Jag driver enskild firma där en liten del av intäkterna kommer från s.k. gigs på Fiverr och undrar nu hur dessa intäkter ska bokföras. Det är främst content (texter) som jag säljer.

Det som gör det lite komplicerat är följande:
[ul]
[li]Köparna kommer från Sverige, andra EU länder och utanför EU[/li]
[li]Jag saknar information om köparnas momsnummer/org.nummer, ev. företagsnamn och adress[/li]
[li]Köp från både företag och privatpersoner[/li]
[li]Fiverr är registrerat i Israel[/li]
[li]Inget fakturaunderlag skapas av Fiverr (endast om man köper tjänster)[/li]
[/ul]
Jag utgår från att jag behöver betala svensk moms på dessa intäkter. Eller kan man anta att det är en gråzon och att det kan klassas som export av tjänst till länder utanför EU (trots att många av kunderna är inom EU - Fiverr ligger är dock utanför EU men kanske här bara är en förmedlare?)?

Kan jag samla de olika intäkterna från Fiverr på en samlingsfaktura och bokföra allt under en och samma verifikation? Eller måste jag skapa en separat faktura för varje försäljning?

Henrik
1
Jag skulle hemskt gärna också vilja ha reda på hur man går tillväga med just det som beskrivs ovan. Om du nu i efterhand har kommit underfund med just detta hade det varit väldigt uppskattat om du delade med dig av den informationen här. Mattias
7
Jag är också intresserad. Särskilt då Fiverr inte ger en något fakturaunderlag eller bra kvitto så gör det bevisunderlaget svårare vid bokföringen. Jag tycker Fiverr räknas som köparen, där end user är "den riktiga" köparen. Man borde kunna likna det med ett konsultbolag som tillhandahåller olika tjänster?
4
1
Har haft liknande frågor och så här svarade Fiverr: Please note that Fiverr is the one providing you with the funds and not the buyer. Therefore, you are more than welcome to provide them with our company's information. Fiverr International Ltd 8 Eliezar Kaplan st. TelAviv, Israel 6473409 Company Number: 514440874 Withheld Tax File: 917369274+B85 Telefax: 972-3-6317882 Tänker att man i alla fall använder det för kunder utanför EU. När de är i EU och man inte har något momsnummer så ska man ju betala moms på inkomsten. Har då skrivit: Fiverr International Ltd. Lemesou 11, 2112 Nicosia, Cyprus. Som köpare istället. Vet inte om allt är rätt, men det är vad https://www.momsens.se/hur-bokfor-man-inkop-och-forsaljning-pa-fiverr rekommenderar.
4
Tack Johan för bra feedback! Det var gott att höra att Fiverr själva svarat på frågan. Till slut så angav jag Fiverrs adress i Israel, som du nämner. Nu bokför jag bara själva transaktionerna från Fiverr till mitt PayPal-konto och då görs ju det på hela mitt saldo hos Fiverr, oavsett hur många kunder jag haft. Det blir därför inte möjligt att skilja på olika köpare och därför inte heller på köpare inom och utanför EU. Samtidigt kan jag tänka mig att Skatteverket blir gladare av att kontrollera PayPal-kontot vid eventuell revision än själva Fiverrkontot. Jag inbillar mig att det inte blinkar några röda lampor om transaktionen kommer från Israel och jag bokför det som försäljning utanför EU.
4
1
Jag har försökt att tömma Fiverr saldot direkt så att det blir så få blandade EU/ickeEU ordrar på utbetalningarna. Men jag har oftast arbeten på 7-14 dagar och ganska få(sidoinkomst) så då blir det ganska enkelt att skilja. Känns i alla fall bra att man har betalat rätt skatt utifrån vart kunderna befinner sig även om reglerna är luddiga utifall SKV kollar mer på gig marknadsplatser.
4
Ja, det känns förstås bättre om det kan bli så rätt som möjligt. Kan tänka mig att det kommer att ta ett tag innan det utvecklats en vedertagen praxis kring det här med gig-ekonomin.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.