Felaktig skatteinbetalning / viktigt att skattekontot stämmer?

12
Hej!

Upptäckte att jag slängt om två siffror i en betalning till skattekontot avseende lön. Jag har betalat 540 kr för mycket. Detta gör att summeringen på bokföringen inte stämmer överens med saldot på kontot. Tänkte bokföra dessa 540 kr som en en extra inbetalning till skattekontot men får inte till det.

Sen så undrar jag om det är viktigt att skattekontot stämmer med bokföringen? Det gör det inte då jag får inbetalningar från arbetsförmedlingen. Skall jag bokföra även dessa inbetalningar?
1468
246
Om det är en enskild firma behöver du egentligen inte bokföra skattekontot alls, då det är en privat grej. Men har du anställda så blir det ju en bokföring ändå, när man redovisar deras löner. Det som kommer från AF beror ju på vad det är. Om det exempelvis är lönebidrag för nån anställd så ska dom ju bokföras som intäkt i firman. Har du ett AB så ska skattekontot bokföras löpande på samma sätt som företagskontot i banken.
12
Det är aktiebolag.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.