Sjukpenning i enskild firma

7
Hej, jag funderar över 2 scenarion som jag inte hittat svar på någonstans, hoppas någon här kan upplysa mig om hur det fungerar.

1. I dagsläget är jag anställd och har samtidigt enskild firma, dvs jag har FA-skatt. Säg att jag får ut sjukpenning på 80% av min anställningslön om jag är sjuk, och att jag tjänar lika mycket i min enskilda firma: Hur mycket får jag då totalt i sjukersättning? Blir det 80% av min lön + 80% av min enskilda firmas inkomst?

2. Jag har bara en enskild firma, vad gäller då? Får jag ut 80% av min vinst i lön, eller 80% av det som är kvar efter skatter/avgifter? Och hur är det om jag tjänar väldigt olika från månad till månad, blir det ett snitt för inkomståret jag tar i så fall?

Tacksam för lite förtydligande och hoppas jag är tydlig nog i mina funderingar 🙂
9
Men om du är sjukskriven 100% från din anställning(antar att du är det i exemplet) och försäkringskassan får reda på att du arbetar inom din firma, drar de inte in ersättningen då?
7
Fast om jag är sjuk från min anställning betyder det att jag inte kan jobba, dvs jag kan inte jobba i min enskilda firma heller. Så förstår inte riktigt ditt resonemang.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.