Bokföra försäljning med inköp

1
Jag har en webbshop och använder mig av kontantmetoden

Dag1. Min kund köper en vara för 2000kr inkl moms och betalar med swish. Han skall även skicka in en begagnad inbytesvara som jag skall köpa in för 1000kr.

Dag2. Samma kund skickar in sin begagnade inbytesvara och får en återbetalning på 1000kr på det han swishade dag 1.

Dag 3. Jag säljer den begagnade inbytesvara för 1500kr

Hur bokför jag allt detta så att det blir rätt?
44
3
Bokför det som tre helt separata affärshändelser. Ett verifikat för varje affärshändelse eller som i ditt exempel för varje dag. [ol] [li]Dag 1 har du sålt en vara, bokför[/li] [li]Dag 2 har du köpt en vara, bokför. Är ingen skillnad på om du köpt varan av samma kund som du dagen innan sålde en vara till eller om det är från en annan kund.[/li] [li]Dag 3 du har återigen sålt en vara, bokför. Är ingen skillnad på om det är inbytesvaran eller någon annan vara [/li] [/ol] Det du måste hålla rätt på är om varan du köper in, inbytet, är momssmittat eller inte. Köper du från en privatperson så får du inte dra av momsen för ditt inköp och när du sen säljer den varan ska du inte specificera någon moms på försäljningen. Momssmittad = varan har ägts av någon som inte är momsredovisningsskyldig, oftast en privatperson. Om du köper en momssmittad vara tar du upp hela inköpskostnaden som en kostnad i bokföringen (ingen moms) och samma om du säljer en vara som är momssmittad, då tar du upp hela beloppet som en intäkt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.