Nytt år

3
jag har funderat lite på det här med bokföring i enskildfirma. När jag har deklarerat så skattar jag ju på min vinst och då är väl pengarna som blir över mina, eller?

Sen ska jag ju börja på ett nytt år, börjar jag då från noll igen? Jag har ju redan skattat på förra årets vinst.
72
1
Pengarna är alltid dina egna. Du kan ta ut och sätta in så mycket du vill, det påverkar inte beskattningen. Det är vinsten som du skattar för, dvs hur mycket du har lyckats förränta ditt kapital. Du skattar alltid årsvis. Det betyder att du skattar endast för vinsten det beskattningsbara året. Hoppas det räcker.
Jöns
Du har kanske hört talas om Balansräkning respektive Resultaträkning. När Du skriver ut en Balans- och resultatrapport skriver Du ut just Balansräkningen resp Resultaträkningen. [br]Balansräkningen visar vilka tillgångar och vilka skulder Du har. [br]Resultaträkningen visar årets vinst/förlust. [br] [br]Årets vinst/förlust är skillnaden mellan debet och kredit på resultaträkningen. Låt säga att Du totalt haft intäkter på 50.000 ett år och kostnader på 30.000. [br]Då har Du 50.000 i kredit och 30.000 i debet på resultaträkningen - vinsten är 20.000. Bokslutet innebär att Du för över vinsten från resultaträkningen till balansräkningen. Du debiterar då resultaträkningen med 20.000 och krediterar balansräkningen med 20.000. Det är dessa 20.000 som Du betalar skatt på. [br] [br]Efter bokslutet står resultaträkningen på 0 och Du börjar "på ny kula".

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.