Traktamente i deklaration/bokföring?

Anonym
Hej på er!
Skulle uppskatta er hjälp så nedrans mycket!
Det gäller enskild firma.

Jag har jobbat på annan ort (med övernattning och över 5 mil bort) under 2018 och jag försöker nu lista ut vad jag ska göra med traktamentet.

Jag fick traktamente från arbetsgivaren 220-230kr/dag (jag var inte anställd, utan jag fakturerade med min enskilda firma).
Jag bokförde mina fakturor i "klumpsummor", alltså bokförde traktamentet jag fick inbakat med "lönen" (som försäljning tjänster).
Det kanske jag inte borde ha gjort, utan borde ha bokfört traktamentet separat?
Hur löser jag det isf?

Är det så att jag ska bokföra traktamentet jag fått på något särskilt vis, och är det så att jag då inte ska göra några ytterligare "avdrag för ökade levnadskostnader"?

Hoppas någon har några goda råd 🙂 Tack!
1468
246
Jag har egentligen aldrig riktigt förstått varför en del fakturerar traktamente separat till kunderna. Det är inget som har med kunden att göra, utan kunden betalar dig för att utföra ett uppdrag. Var det sen ligger eller hur arbetstiderna är förlagda har ingen betydelse. Traktamentena, reseersättning, eller vad det nu kan vara är en sak mellan dig och [b]din[/b] firma. Det är du privat som skriver en reseräkning till [b]din[/b] firma, exempelvis 20 traktamenten a' 330 kr. Då bokför du det som en utgift i firman, och kan plocka ut pengarna. Skattefritt om du håller dig inom schablonerna. Vilken rubrik man använder i firman är inte så kinkigt. Man kan köra det som 'resekostnader' så slipper man blanda in personalkostnader.
Anonym
Tack för dina snabba bra svar Ingvar! :) Ja jag antar att jag bör säga min kund, men i den situationen kändes de mer som arbetsgivare, krångligt det där ;D Och de erbjöd en "lön" per dag + traktamente per dag. Men du menar alltså att det är orelevant om jag fått, vad vi kallat, traktamente från kunden? Och jag har bokfört det rätt som inbakat i timpriset? Och nu när jag ska göra avdrag så bokför jag traktamente enligt skatteverkets regler 230kr/heldag, som t ex resekostnader, (oavsätt hur mycket "traktamente" jag fick av dem)? Har jag fattat rätt? :) Har inte läst det nånstans, men visst finns det ingen gräns för hur mycket traktamente man kan få/göra avdrag för, alltså hur många dagar? Jag arbetade där i ca 90 dagar (uppdelat på två perioder, så det var under 3 månader per period). Tack igen!
Anonym
Förresten, sist jag bokförde traktamente för flera år sedan, så använde jag konto 5831, Kost och logi i sverige - blir det rätt då? :)
1468
246
Ja, det är alltid lite svårt att börja tänka om, att det är din firma som är din arbetsgivare, inte kunden. Till kunden fakturerar man det man kommit överens om för att få jobbet gjort. Ibland kan man ju då specificera t.ex resekostnaden om det är ett jobb långt bort. Men det är ju då för att kunna motivera varför man har tagit si och så mycket betalt. Så du har bokfört rätt. Sen skriver du då privat en reseräkning till din firma, där du specificerar dina resor. 230 kr/ dag är det väl för tillfället, eller 330 kr/dygn om det handlar om övernattning som du privat bekostar. Det finns ingen direkt gräns för hur många traktamenten du kan ta ut, men du får ju se till så det inte blir fler än vad det finns dagar i månaden :) 5831 är ett bra konto. Egentligen finns det ju ett konto just för traktamenten bland personalkontona, 7321. Men om man inte är registrerad som arbetsgivare och i deklarationen för firman skriver en summa som då blir 'personalkostnad' så kan man ge sig sjutton på att skatteverket hör av sig och undrar vad det är för en summa. Så då är det enklare att lägga det på ett 58xx konto, så hamnar det bland 'övriga externa utgifter'.
Anonym
Tack, vilken guldklimp du är! :D En till kanske dum fråga, ska traktamentet på 230kr/dag täcka även logikostnader eller är det ett separat avdrag för logi? Läste att avdrag för logi är 115 kr/natt, men läst även att traktamente ska täcka "utgifter för logi, högre måltidskostnader än vanligt och diverse småutgifter". Jag har inte betalat för övernattningen själv utan det bekostade kunden/arbetsgivaren.
1468
246
230 kr är för utgifterna dagtid, dvs mat och sånt. Natt-delen är för tiden mellan 00-06 och blir aktuellt om du övernattar på egen hand, hos en kompis, eller i husvagn etc. Ingen räknar väl med att kunna bo på hotell för 115 kr, så gör man det visar man väl oftast upp ett kvitto och får ersättning för den faktiska kostnaden. Om nu kunden har betalat för övernattningen, och det inte framgår nånstans, så skulle du ju teoretiskt kunna säga att du bott hos en kompis, men det är väl att dra det hela lite väl långt kanske. Sen är det rätt omfattande regler rent allmänt med traktamentena. Om du exempelvis bor på hotell och får ersättning för den faktiska kostnaden för det, och det ingår frukost, så ska 46 kr dras av från de 230 kronorna eftersom du inte haft nån utgift för den måltiden. Vidare är ju utresedagen och hemresedagen oftast halvt traktamente.
Anonym
Tack Ingvar! :D

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.