Grundläggande fråga om bokföring

12
Scenario:
Jag köper in varuparti enligt faktura "parti med begagnade datorer" för låt säga 15000kr.

Sedan säljer jag styckvis t.ex. en dator modell x en dator modell x o.s.v fakturerat till olika kunder.

I inköpsfakturan står ju bara parti med begagnade datorer. Krävs det ingen mer exakt registrering av exakt vad jag köpt in för varje enskild pryl i partiet?

Sen varje år inventeras vad som finns i lager vid årets slut och då skrivs varje pryl upp men vad exakt som finns i lager under året behöver jag inte föra nån direkt registrering över?

Är detta korrekt uppfattat?

Jag har enskild firma med låg omsättning.

Ingen annan registrering krävs?
1073
139
Det är väl korrekt uppfattat, det är ju dock inget som hindrar att du för en fortlöpande registrering om vad som finns i lagret. När det gäller inköpsfakturan, så vore ju det bästa att säljaren specificerar vad som ingår i partiet med begagnade datorer, annars kan ju du bifoga en förteckning som verifikationsunderlag.
12
Ok men det finns inget krav på att specificera t.ex. ett begagnatparti inköp på inköpsfakturan post för post?
1073
139
Det är ju säljaren som utfärdar fakturan, det går inte ställa krav på köparen hur den ska se ut.
12
Ok men som säljare är jag inte skyldig att specificera mer än tex ”parti med begagnad datorutrustning”?
1073
139
Det lär ju inte finnas någon absolut straffskala gällande om en säljare utfärdat en faktura på fel sätt. Den ska vara tydlig, men om den inte är det så inträder ingen rättsapparat med automatik.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.