Bokföra lån till aktiekapital

1
Jag startade ett AB 2018 och fick då låna 50000 kr till aktiekapitalet, vilket betalades tillbaka i år (2109). Fråga hur ska jag bokföra detta 2018 och sedan 2019 när jag återbetalar detta? Tacksam för svar.
1468
246
Nja, här får du nog ha lite mer info.. Lånade du 50 000 privat och satte in som aktiekapital alltså? Själva lånet är ju i så fall en privat händelse och inget du bokför. Hur, och varifrån betalades lånet tillbaka?
1
Lånet betalades tillbaka/överfördes via bolagets affärskonto...
1468
246
Ja, jag var rädd för det. Tekniskt sett har du alltså tagit ut en lön på 50 000 netto efter skatt, vilket betyder ca 65 000 ink skatt och därmed 20 423 kr i arbetsgivaravgifter. Så det är egentligen 35 423 kr som bolaget skulle betala in till skatteverket. Så frågan är om du kan sätta tillbaka 50 000, antingen som kontanter, eller att du sätter in nåt annat i bolaget. En bil, eller maskin eller nåt som är värd den summan?
39
3
De 50000kr borde vara till aktiekapitalet och det kan du inte ta ut förrän du likviderar bolaget. Ingvar har rätt med att det då borde betraktas som en löneutbetalning och företaget måste då betala personalskatt och arbetsgivaravgifter. Om du har gjort vinst så att fritt eget kapital är 50000kr eller mer kan du göra en utdelning istället men då ska du också betala skatt. Du får inte låna ut till dig själv när du har ett AB så det alternativet kan du inte välja. Aktiekapitalet är ett bundet kapital som man inte får ta ut så länge bolaget existerar.
Sweweb - Besök sweweb.nu - Jag hjälper dig med bokföring, deklarationer, redovisning m.m.
1468
246
Jag kan inte se något i frågan som tyder på att det är ett aktieägartillskott som satts in i bolaget, utan aktiekapitalet vid bolagsstarten. Det är en oerhört vanlig missuppfattning att de 50 000 som man sätter in när man startar ett AB, är ett lån till bolaget som man sen kan ta tillbaka. Det är det inte. Det är en satsning man gör, och de pengarna kan man inte ta tillbaka. Vi ska därför undvika att spä på den missuppfattningen. Ett aktieägartillskott är en helt annan sak, där man tillför kapital till bolaget för att ha till driften eller täcka förluster. De pengarna kan man senare ta tillbaka när bolaget har genererat vinst.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.