Elscooter på företaget

35
Hejsan!

Jag funderar på att köpa en elsparkcykel i min enskilda firma, som jag kan köra med istället för med bilen, kortare resor.

Priset rör sig om 4200 kr för sparkcykeln, motoreffekt på 250-500 kwh och max 25 km/h.
Jag vill även kunna köra med denna privat också utöver körningen i företaget.

Vet någon vad som gäller här? Räknas den som cykel eller Moped?
Måste någon förmånsbeskattning ske, och isåfall hur räknar jag ut den?

Tack på förhand!
Mvh, David
10
fick du nåt svar på detta?
1009
206
Hej, Gränsen för olika fordonstyper vet jag inte. Det bör du kunna hitta på transportstyrelsen.se. Däremot förmånsbeskattningen kommer man inte undan. Det är även på cykel. Här finns info och exempel på beräkning: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/cykel.106.46ae6b26141980f1e2d467a.html?q=f%C3%B6rm%C3%A5n+cykel
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
10
[quote="Johan Boström" post=41521]Hej, Gränsen för olika fordonstyper vet jag inte. Det bör du kunna hitta på transportstyrelsen.se. Däremot förmånsbeskattningen kommer man inte undan. Det är även på cykel. Här finns info och exempel på beräkning: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/cykel.106.46ae6b26141980f1e2d467a.html?q=f%C3%B6rm%C3%A5n+cykel[/quote] Tack för svar! Om jag endast använder den i min verksamhet? Jag är konstnär och målar landskap på plats. jag för noga körjournal. Jag har en skåpbil som är ombyggd till en mobil studio och boende. jag åker omkring i den och hittar saker att måla. I skåpbilen har jag denna elsparkcykel för att underlätta att ta mig till olika platser. hur fungerar det då? www.timothyatkins.com
1009
206
Hej, Lite osäker på vad du menar. "...underlätta att ta mig till olika platser..." är väl dess normala användningsområde. I övrigt är det som vanligt. Som ägare i fåmansbolag beskattas du för möjligheten att använda saker privat. Men kan du visa att du inte kan det så slipper du säkert förmån.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
10
[quote="Johan Boström" post=41524]Hej, Lite osäker på vad du menar. "...underlätta att ta mig till olika platser..." är väl dess normala användningsområde. I övrigt är det som vanligt. Som ägare i fåmansbolag beskattas du för möjligheten att använda saker privat. Men kan du visa att du inte kan det så slipper du säkert förmån.[/quote] Ja, istället för att tex gå i ett par timmar till en plats så tar jag mig dit på 5 minuter med en elsparkcykel, och så är jag inte svettig och trött. Eller skulle det tex räcka med att måla av elsparkcykeln ett par gånger för att den inte skulle förmånsbeskattas? säg tex att jag skulle försöka få in jobb där jag målar av produkter åt företag. Skulle man kunna köpa en elsparkcykel , måla av den och lite andra saker, trycka lite direktreklam på de och skicka runt till företag?
1009
206
Hej, Det finns säkert många med elsparkcyklar som inte behöver förmånsbeskattas. Tex tillverkare och handlare. Kanske man även slipper om man bara målar av dessa. Däremot svarar jag på det du skriver. Och du skriver att du ska använda den till att transportera dig. Då bör man nog följa de regler som finns för ett sådant nyttjande. Den länken om cykeln som jag gav beskriver det bra. Sedan är det ju en fråga om argumentation och bevis i de fall det finns, om man ska ha samtalet med Skatteverket. Har du tex en bil som bara används i tjänsten så kan man i vissa fall undvika förmånsbeskattning. Liknande bör gälla för elsparkcykel.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
10
[quote="Johan Boström" post=41528]Hej, Det finns säkert många med elsparkcyklar som inte behöver förmånsbeskattas. Tex tillverkare och handlare. Kanske man även slipper om man bara målar av dessa. Däremot svarar jag på det du skriver. Och du skriver att du ska använda den till att transportera dig. Då bör man nog följa de regler som finns för ett sådant nyttjande. Den länken om cykeln som jag gav beskriver det bra. Sedan är det ju en fråga om argumentation och bevis i de fall det finns, om man ska ha samtalet med Skatteverket. Har du tex en bil som bara används i tjänsten så kan man i vissa fall undvika förmånsbeskattning. Liknande bör gälla för elsparkcykel.[/quote] Hej Johan, jag är väldigt tacksam att du tar dig tid att svara! Ja, min van använder jag bara i företaget, jag för noggrann körjournal för varenda meter i den. Jag skriver upp när jag ska åka och inhandla material till den eller måleriet, samt när jag åker för att måla någonstans, jag tar även bilder av de färdiga (eller misslyckade!) målningarna, så jag har dem för varje sträcka. Skönt det känns att skatteverket litar på en och att de gör det så enkelt och lockande som möjligt att skapa sina egna arbetstillfällen i det här landet...

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.