Skattemässiga för- och nackdelar med brutet räkneskapsår för icke-säsongsbetonad verksamhet

rasgre
Hej!

Jag och min sambo håller på att starta upp ett bolag där vi ska hyra ut oss själva som konsulter. Vi kommer göra detta som en sidoverksamhet till våra vanliga jobb där vi är anställda. Våra inkomster till bolaget kommer vara jämnt fördelade över året.

Nu undrar vi om det finns skattemässiga fördelar med att ha brutet räkneskapsår? Överallt läser man om hur svårt det är att byta till brutet räkneskapsår om man först haft kalenderår och att detta måste motiveras hos Skatteverket, men att man i nystartade bolag får välja fritt. Man kan också läsa hur viktigt det är att "tänka över" vilket räkneskapsår man vill ha men tips&trix om för- och nackdelar med det ena eller andra alternativet, dvs. "hur man ska tänka" är det mer skralt med.

Vilken skillnad gör det för våra möjligheter att skatteplanera optimalt?

PS; undrar också vad högsta och lägsta aktiekapital och högsta och lägsta aktieantal får för konsekvenser? Om det krävs 50.000 i aktiekapital för att starta ett bolag, och högsta kapital får vara max 4x det lägsta kapitalet, känns det ju som att 50k resp. 200k blir per automatik, och då således ex. 100 resp. 400 aktier. Eller tänker jag fel här? Vilken skillnad gör det?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.