Föra in befintligt eget AB i nytt eget holdingbolag AB

0
Hej.
Har sökt runt och inte riktigt hittat svar på fråga...

Jag har fn ett AB (AB 1) som jag själv äger till 100%, haft AB i ett par år, konsultbranchen.
Jag har brutet räkenskapsår.

Jag vill nu starta ett holdingbolag (AB 2) som jag äger till 100% så att AB 1 blir dotterbolag till AB 2.
Att låta AB 1 bli holdingbolag och flytta över verksamheten till AB 2 är inte ett alternativ pga avtal i AB 1 som inte kan flyttas över.

Jag förmodar att det finns två vägar att gå:
Alt 1. Starta AB 2 och sälj över aktierna för AB 1 till AB 2. AB 1 behöver värderas, jag får skatta för vinsten och utdelning till mig från AB 2 får vänta ett tag, samt sparat utdelningsutrymme för AB 1 går förlorat.

Alt 2. Starta AB 2 som dotterbolag till AB 1. Omstrukturera koncernen så att AB 2 blir moderbolag och AB 1 dotterbolag. Jag byter aktierna i AB 1 till aktier i AB 2.

Kan man göra enl alt 2?
Koncernen har ju samma värde oavsett intern struktur, kan jag byta aktier i AB 1 mot aktier i AB 2 utan skatteeffekt?
Ska man starta AB 2 ena året och göra omstruktureringen andra året eller allt på en gång?
Vad händer med sparat utdelningsutrymme vid byte av aktier från AB 1 till AB 2?
Hur påverkar aktiebytet utdelningsmöjligheter närmsta två åren? Ska bytet göras före eller efter årsskifte?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.