Nystartat AB låna pengar av anställd till lön?

1
Hej,
Dehär kanske låter lite snurrigt... Men jag har precis startat AB och kommer fakturera kund första gången i Nov (dvs betalas in någon gång i Dec). Jag vill så klart ha en lön i både Nov och Dec, till saken hör att jag inte haft någon inkomst resten av året, vilket gör det väldigt fördelaktigt att ta ut en högre lön i just Nov o Dec eftersom min totala årslön då blir låg. Exempelvis skulle 50tkr/mån (totalt 100tkr för 2019) bara ge 22% skatt. (https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Din-marginalskatt/)
Men eftersom kundfakturorna för Nov o Dec inte kommer att komma in i tid, så kan AB inte betala ut lön eftersom det inte finns något kapital.

Är det då tillåtet att AB lånar pengar av mig privat, för att i sin tur kunna betala ut min Nov o Dec lön?
19
9
Hej Initialt känns 22% lågt men går inte in mer på det utan hoppas du har koll på detta. Jag hade nog gjort det enkelt för mig och dragit 30% skatt på denna lön för att vara säker på att inte få någon restskatt. Sedan ska du tänka på att det tillkommer 31,42% i arbetsgivaravgifter på lönen. Detta innebär att en bruttolön på totalt 100 000 kr kommer debiteras 31 420 kr i arbetsgivaravgifter Du måste också hålla koll på räkenskapsåret i bolaget. Om bolagets räkenskapsår slutar 31/12 så är det viktigt att du kollar vad intäkter minus kostnader hamnar på så du inte förbrukar det egna kapitalet genom att ta ut för mkt lön. Ex: Du fakturerar 150 000 ex moms Din lön kostar 131 420 kr för bolaget Du har inga andra kostnader i bolaget Resultat +18 580 kr i vinst = inga problem att ta ut 100 000 i lön. Ang att låna in pengar till bolaget för detta. Absolut är det inga problem för dig som aktieägare men spontant känns det ju dumt att ta så mycket kostnader i bolaget om du har pengar att kunna skjuta in. Lev på dessa pengar istället. Är syftet att du behöver registrerad inkomst på dig privat så måste du ju ta ut en lön förstås. Och då går det att du lånar in pengar i bolaget Ex kontering (beloppen är exempel och du lånar givetvis in det som behövs). 1930 Debet 100 000 2893 Kredit 100 000 Det finns ett alternativ med för att slipa skjuta in så mkt pengar i bolaget men ändå få lön registrerad. Det är att du bokar lönen mot avräkningskontot 2893 istället. Du behöver fortfarande skjuta in pengar för betalning av skatt och arbetsgivaravgifter men din nettolön hamnar på 2893 tills bolaget får in pengar från kunden och då kan du betala ut lönen. Hoppas detta hjälper
1
Tack för ditt svar Erik. Värt att tillägga är att räkenskapsåret är brutet 1/7 - 30/6. Som du säger så är ett alt att leva på privata pengar istället för att låna in till lön, men vitsen var att nyttja det faktum att jag inte har haft en lön resten av året och på så sätt balansera min lön mellan 2019 och 2020, för att minska årslönen (och således marginalskatten) för 2020. Avräkningskontot 2893 låter som ett alternativ från AB's sida, men innebär det att jag får en lönespec privat (trots att jag inte fått dom faktiska pengarna) och att lönen kan tas upp som inkomst från anställning i min privata deklaration för 2019?
19
9
Hej Bokar du lönen mot avräkningskontot så får du ju fortfarande en lönespec. Men istället för att kreditera bankontot (1930) så krediterar du 2893 vilket innebär att bolaget får en skuld till dig. Men utöver detta är det precis som vanligt. Tänk också på att de flesta löneprogram (om du använder ett sådant) beräknar tabellskatt baserat på lönen x 12. Så tar du en lön på 50 000 brutto kan löneprogrammet tro att du kommer att ha en årslön på 600 000 kr och basera tabellskatt utifrån det. Så där kan man behöva ange manuell skatt istället för att får rätt nettolön.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.