Enmansbolag: Utdelning och lön

1
Jag är i den inledande fasen i mitt aktiebolag och har funderat en del kring det här med att ta ut lön och göra utdelning till sig själv. Det är, ur ett rent matematiskt perspektiv, mest lönsamt att göra utdelning till sig själv än att ta ut lön. Nu undrar jag vart gränsen går. Finns det någon proportionsregel som talar om att det måste betalas ut en viss lön för att göra en viss utdelning? Det kan väl inte vara tillåtet att, som ensam ägare och enda anställda inom aktiebolaget, betala ut 0 kr i lön och sedan göra utdelning på överskottet, för att utnyttja den lägre skatten och för att slippa arbetsgivaravgifter?
5
2
Hej! Det finns särskilda regler (3:12-reglerna) som gäller för hur utdelning beskattas i fåmansföretag. Läs mer på skatteverkets [url=https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivaforetag/famansforetag/reglerforfamansforetagenoversikt.html]hemsida[/url] eller i denna artikel här på [url=https://www.foretagande.se/bokforing/sa-beraknas-skatt-pa-utdelning-3-12-reglerna-uppdaterad-med-nyheter-for-2017]företagande.se[/url]. Har du specifika frågor får du säkert svar här i forumet av någon som kan det bättre än jag.
1
1
Hej Notlim, En sak att tänka på är att din lön är grundande till akassa och sjukförsäkring om det skulle hända något så får du ingenting eftersom du brukar klara dig på ingenting.
1469
246
Även om du inte tar ut nån lön så får du ta ut ett schablonbelopp i utdelning. Det är för närvarande ca 170 000 per år. Tar du inte ut nån utdelning så sparas beloppet till nästa år, och då är du uppe i 340 000, osv, så det bygger på rätt snabbt om du inte tar utdelning på några år. När det sen gäller det matematiska så är det genast lite mer komplicerat. Om vi säger att du har en vinst i bolaget på 100 000, som du har på kontot och vill ha ut till lägsta skatt. Först betalar då bolaget skatt på summan, dvs 22 000. Då är det 78 000 som du kan ta ut. Du får sen betala 20 % i skatt på 78 000 dvs, 15 600. Summa skatter 37 600. Om du istället väljer att betala ut alltihop till lön, så blir bolagsskatten 0 kr eftersom det är ett avdrag. Inom 100 000 så ryms det en lön på 76 000, och bolaget får alltså betala 24 000 i avgifter. Vad din personliga skatt blir på det beloppet beror ju på hur stort det är och hur din situation ser ut med avdrag etc. Men säg 20 % som exempel, det är 15 200. Summa skatter 39 200. I detta scenariot skulle det alltså gå jämt upp, MEN med utdelningen så har du inte fått någon SGI och inga pensionspoäng. Som grundregel kan man alltid tänka att om staten ger nån slags skatterabatt på nåt, så finns det en hake, och det är oftast att det saknas pension sen. Och där får man ju göra en egen bedömning. Kommer det att finnas pengar till en vettig pension i framtiden? Alla experter på området ger dock rådet att först ta ut lön, och sen utdelning.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.