Inköp av distanskurs från England - omvänd skatteskyldighet?

15
Hej,
Någon som har någon input vad som gäller för inköp av distanskurs (6 veckor) inom EU för anställd .

Företaget GetSmarter Online har skickat en faktura med:
- Deras Orgnr
- Deras VAT-nr
- Vårt VAT-nr
- Pris på kurs men inkl deras UK moms (20%)

Det jag tycker är det lite udda är att de fakturerat inkl UK moms?!

Tacksam för tips om hur det ska bokföras och hur man ska förhålla sig till omvänd skatteskyldighet i detta fall vid inköp av tjänst fast som utbildning.

Har bl.a. läst om att kurs beskattas där kursen hålls dvs i detta fall i england enligt EU-rätten (https://www.svalner.se/kurs-utomlands-beskattas-dar-kursen-halls/) men inte många som skrivit om det.
PreFut
19
Inköp gjorda i EU där du uppgett ditt giltiga moms (VAT) nummer skall inte beläggas med moms. Ex på sådana saker kan vara Facebook annonsering, programvaror från Adobe etc. Nu är ju UK på väg till Brexit och har inte helt koll på hur länge man kan använda omvänd moms mot just UK. Men är Brexit inte klart än skall EU reglerna gälla, isf skall de återbetala din moms till dig.
15
Tack för svar, Jag har nu lagt på 25% omvänd moms på totalsumman för jag tror aldrig kommer att betala tillbaka deras moms på 20% till mig. Rätt eller fel?! Mvh/ Mathias
PreFut
19
Hej Det som är köpt utan omvänd moms måste vara som det är. Om de inte kan rätta till fakturorna åt dig. Så där blir momsen tyvärr en kostnad. Du kan inte ange inköp av tjänst från EU där. Men för framtida fakturor så ska du begära att de tar bort momsen. Då bokför du mot 4515/4535 beroende på vad du köper Sedan 25 % av den summa till 2615 resp 2645

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.