Äga 33% av ny startup i mitt helägda AB?

1
1
Hej

Jag har suttit och läst på hela dagen, men blir inte riktigt klok på detta. Jag skulle vara enormt tacksam för lite goda råd 🙂

Situation:
Jag har ett AB som jag äger till 100%. Planen var att jag skulle ha det som bolag att kunna fakturera konsulttimmar från, samt att detta företag i sin tur kan äga andra företag som jag involverar mig i.

Jag ska snart starta två olika AB tillsammans med två olika grupper delägare. I det ena bolaget kommer jag äga 55% och i det andra 33%.

Det jag tänkte var att det är smidigt att ha mitt konsultbolag som "holdingbolag" för att kunna ta ut utdelningar med mindre skatt enligt förenklings/huvudregeln.

Några frågor. Ni behöver inte svara på alla 🙂

1) Får man göra skattefria utdelningar från bolaget där jag bara äger 33%, eller måste det vara ett regelrätt dotterbolag (krävs över 50% ägande om jag förstår det rätt) för det? Hur mycket skatt är det annars på dessa utdelningar?

2) Vad händer om något av mina två rörelsebolag ökar mycket i värde, och jag sedan vill sälja dem? Om jag förstår det rätt kan det bli mycket dyrare skattemässigt om det är mitt företag som äger aktierna istället för mig privat? Eller?

3) som jag förstår det kan jag betala min del av aktiekapitalet i de nya bolagen med medel från mitt holdingbolag (om det är det som äger aktierna). Måste jag utföra kontrollbalansräkning om kontot i holdingbolaget understiger 25tkr, eller räknas dotterbolagens aktiekapital med på något sätt?

4) Hur hade ni gjort i min situation?
52
7
1. Ingen skatt på utdelningar från intressebolag. (det utdelande bolaget har ju redan skattat av vinsten innan den delas ut) 2. Beror helt på vad du vill göra med pengarna? Vill du investera i nya bolag, äg via bolag. Vill du ha pengarna i handen äg privat speciellt om bolagen kommer få höga personalkostnader så du kan arbeta upp ett rejält utdelningsutrymme innan du säljer. 3. Du bokför ju aktierna till lika mycket värde som du betalt för dem så ingen skillnad.
2
2
Om du har bestämt dig för att du vill äga dina nya bolag via bolag så hade jag istället bildat ett nytt holdingbolag som hade ägt både ditt nuvarande bolag samt dina två nya delägda bolag. Iom att ditt nuvarande bolag förmodligen är både momspliktigt och har F-skatt så kan ett nytt holdingbolag gynna dig som icke aktivt bolag vilket kan vara gynnsamt vid ev avveckling etc. Utdelning från ett av de två nya bolagen kan du ändå skicka som tex koncernbidrag till ditt existerande bolag från holdingbolaget då det existerande bolaget är helägt av holdingbolaget. Du kan då plocka ut lön eller motsvarande från ditt existerande bolag samtidigt som du kan tex fakturera konsultimmar eller motsvarande. Dvs ett rent holdingbolag som är 'passivt' (ej moms, ej F-skatt etc) kan i många fall vara bra att ha. All 'rörelse' sker då i ett dotterbolag som är ditt existerande bolag.
1
1
Tack för bra svar! Att ha ytterligare ett bolag har jag inte haft en tanke på. Är det något man kan göra om något år eller så, eller bör de två nystartade bolagen ligga i holdingbolaget från början?
52
7
Inga problem att sälja akterna till ett annat bolag du äger för vad du gett för dem, det kan du göra när som helst. Upprätta ett köpeavtal mellan bolagen och överför köpeskillingen så det blir riktigt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.