Brukar Skatteverket göra skatterevisioner på avvecklade företag?

0
Jag har lagt ned min kortvariga firma sedan en tid tillbaka men det oroar mig hela tiden att Skatteverket skall ringa en dag och vilja köra en skatterevision där dem sedan hittar en massa bokföringsfel.

Jag är alltså inte orolig att de skulle hitta en massa pengar som jag skulle vara skyldiga dem, de har fått varje öre. Jag är dessvärre inte lika säker på min bokföring där jag oroar mig över alla möjliga fel jag kan ha gjort.

Oroar jag mig onödan eller finns det en större risk att en skatterevision dyker upp en dag?
5
Risken finns väl alltid? Det är svårt att säga vad Skatteverket går efter dock. Småföretag brukar ju ligga i riskzonen har jag hört, då de brukar göra flest fel. Dessvärre vet jag inte om avveckling av företaget ökar eller minskar chanserna för en skatterevision. Det får någon annan svara på...
367
28
Hej Joseif! "Brukar göra skatterevisioner på avvecklade företag" -det kan man verkligen inte säga. Men efter som man skall spara all bokföring tillgänglig i 7 år så har ju verket möjlighet - om dom vill. Att småföretagare ligger i riskzonen som antytts här i tråden kan ju ligga i farans riktning så att man ibland kan misstänka att man gett sig på små enkla lättkontrollerade företag som varken har resurser eller förmåga att försvara sig . Jag har inga belägg för att det är så- men många småföretagare jag talat med under de senaste 20-25 åren hävdar att de upplevt det så. En ganska känd närmast riksbekant detaljist som jag känner hävdar att han anlitar Öhrlings Pricewaterhousecoopers som revisorer som bästa sättet att[i] slippa revision.[/i] Jag tror inte att du har mycket att oroa dig för. Känns det som om att du gjort de inbetalningar som du skall i god ordning så kan det ju bara vara formella tekniska fel i så fall. Skatteverket är ju numera mycket hjälpsamma och svarar vanligvis gärna om man har några frågor. [i]Du kan ju få deras 57 sidiga instruktion alldeles gratis i hur du själv steg för steg gör din bokföring.[/i] Ladda ner den. Gå igenom din bokföring och inlämnade deklaration och kolla av om du missat något och skicka in ändring. i så fall. Lycka till! MVH Imre
Redaktuellt
5
Jag kan inte säga att du kommer att möta några beteenden för din företagsskattrevision och hitta felet i den. Du kan anställa en person eller en byrå som kan lösa alla dina utmaningsproblem.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.