Fråga om bokföring av tillgång och momsavdrag

0
Hej!

Jag är precis på gång att bli företagare och håller på att starta upp ett aktiebolag.
Nu sitter jag och tittar på inköpen jag behöver göra så fort bolaget är registrerat, för att kunna driva företaget. En sak som jag har svårt att få någon riktig klarhet i är det här med tillgångar och vad som räknas som aktiekapital.

En dator behöver köpas in till företaget, och den behöver räknas till aktiekapitalet, likaså behöver en iPad införskaffas, och lite andra saker som blåtands-handsfree, en extern hårddisk och lite tillbehör till dator i form av kablar och adaptrar. Vad av detta kan räknas till aktiekapitalet? Räknas alla tillgångar i bolaget som aktiekapital? Hur bokförs detta?

Datorn kommer att hamna precis under ett halvt prisbasbelopp, alternativt precis över beroende på vilken modell jag i slutänden anser mig behöva. Spelar det någon roll för aktiekapitalet om det bokförs som anläggningstillgång eller förbrukningsinventarie? Eller ska det bokföras på annat sätt?

Hur fungerar det med momsavdrag i de två scenarierna i ovanstående stycke? Har jag förstått rätt i att jag kan få tillbaka hela momsen direkt (direktavdrag?) om beloppet är under ett halvt prisbasbelopp, men att jag får tillbaka momsen över tid om beloppet är över?

Mycket frågor, hoppas att det inte blev rörigt. Måste skydda aktiekapitalet samtidigt som jag behöver skaffa det som behövs för att kunna dra in pengar, och även ha pengar att täcka upp kostnader med innan fakturering.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.