Bokföra tidigare privata utgifter på enskild firma

0
Hej! Det börjar närma sig årets slut och jag har drivit en egen firma sedan maj i år. Jag har nu kommit på att jag använder ju min mobil i jobbet så gott som hela tiden och det är ju ett privatabonnemang som jag betalar precis som jag gjorde innan firman. Men eftersom jag använder det i arbetet kan jag ju dra av det i firman vad jag förstår, eftersom jag behöver använda min mobil för att kunna driva min verksamhet.

Min fråga uppkommer när det kommer till det praktiska i bokföringen. Jag har varit duktig och bokfört allting på dagen hela tiden så kontot i bokföringen stämmer exakt med mitt företagskonto. Men om jag nu vill bokföra mina gamla månadsfakturor för min mobil på företaget, hur gör jag då? Jag kan ju inte bara bokföra in de eftersom då kommer ju värdet på mitt företagskonto minska i bokföringen eftersom jag inte betalat ifrån det kontot, vilket kommer göra att det inte stämmer med den verkliga summan på kontot.

Min tanke är såhär. Ska jag bokföra en egen insättning på den totala summan av mina mobilfakturor som jag tänkt bokföra för att sedan bokföra fakturorna som kostnader så att summan tillslut hamnar tillbaka på samma nivå som den var på innan och mina fakturor är bokförda på företaget? Hur gör man detta? Alternativt kan jag ju bokföra en insättning innan varje månadsbetalning retroaktivt.

Tack på förhand!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.