Hur får jag momsen rätt om jag bokför Stripe-avgifter med 1489: Övriga förskott till leverantörer

0
Jag har en enskild firma med årsmoms där jag tar betalt via kort mha Stripe.com och innan pengarna kommer till mitt Stripe-konto så drar Stripe automatiskt av en liten transaktionsavgift. I slutet av månaden (eller egentligen den 1:a i nästa månad) skapar Stripe en PDF faktura som visar den totala Stripe-avgiften som togs ut under den månaden. Denna faktura är märkt med "Reverse charge applies" och visar mitt VAT nummer, så det är omvänd skattskyldighet som gäller för Stripe-avgifterna. Eftersom transaktionsavgifterna redan är betalade när fakturan väl kommer så står det alltid "Total X SEK, Amount debited from your balance -X SEK, Amount due 0 SEK", dvs att det är noll kvar att betala.

Säg till exempel att jag säljer något för 100kr den 7 december och att Stripe tar 3kr i avgiften, samt att jag senare den 10 december säljer något för 200kr och att Stripe för den transaktionen tar ut 6kr i avgift. Då kommer det alltså en faktura 1 jan som är på 9kr men där det också står att 9kr är betalt osv.

Detta har jag hittils bokfört genom att vid varje kort-transaktion ha med en debit rad mot "1489: Övriga förskott till leverantörer" där beloppet är Stripe-avgiften för just den kort-transaktionen. På denna typ av verifikat har jag en kundfaktura som underlag.

I slutet av månaden skapar jag ett annat verifikat när jag krediterar 1489 med den totala Stripe-avgiften för månaden och debiterar "4535: Inköp av tjänster från annat EU-land, 25 %" (Stripe-har kontor i Irland och har ett VAT nummer som börjar med IE). På detta verifikat tar jag även med 2614/2645 på 25% av beloppet så att det blir bokfört som reverse charge.

Jag är ganska nöjd med att bokföra på detta sättet men jag vet inte riktigt hur jag ska få momsen att bli rätt i december när mitt räkneskapsår är slut. Problemet är att Stripe-avgifts fakturan kom först 1 jan 2020 vilket är i nästa räkneskapsår, men samtidigt så vill jag ju att alla moms ifrån 2019 ska komma med i bokslutet för 2019 så jag kan ju inte bokföra fakturan på 1jan 2020?

Fakturan ifrån 1 jan innehåller ju bara Stripe-avgifter ifrån dec 2019 så hela 2614/2645 beloppen ifrån den fakturan skall ju med på årsmomsen för 2019.

Går det bra att bokföra fakturan med bokföringsdatum 2019-12-31 trots att den har invoice date 2020-01-01 eller måste jag göra någon slags periodisering eller special verifikat för att detta ska bli rätt?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.