Skog till Fastighet

0
Har EF idag och äger skog som ger hög avkastning,
Har ett vanligt jobb med hög lön vilket gör att jag har hamnat i en väldigt tuff situation skattemässigt.

Det vanligaste som skogsägare i min situation brukar göra är att köpa till mer skog, där har jag koll på reglerna och vet vad som gäller så behöver inga råd där.

Men jag fick också ett tips om att investera i fastigheter. Det finns många objekt i lämplig prisklass till Salu och avkastningen är ju väldigt bra, oftast bättre än skog.
Dom flesta fastigheterna säljs som bolag.
Så det jag undrar är lite hur det fungerar om man har EF och äger skog och sen också tar över ett AB. Ett AB kan ju inte äga skog det har jag klart för mig.

1. Kan man flytta oskattade pengar ifrån EF till AB?
Tex om man köper ett AB med en fastighet med stort reparationsbehov, kan man då flytta över pengar till AB för att täcka upp förluster som blir om man reparerar.

2. Kan man låna med skogen som säkerhet, köpa ett AB - fastighet och använda
avkastning från skogen för göra direktavdrag på räntorna på lånet för AB?

3. Om man har en anställning där man tjänar över brytgränsen för statlig skatt och
ett AB som genererar ett överskott, vad kan det tänkas bli i skatt om man
har en lön på ca 500.000:- per år och ett AB som genererar ett överskott på 200.000:- år.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.