Frågor om ej försäljningsbara varor i varulager

1
Hej!

Vi har en enskild firma där vi köper och säljer mat. Om man nu vet att man inte kommer att kunna sälja hela varulagret innan bäst före datum går ut eller varorna av annan anledning inte går att sälja, vilket värde ska man då uppge? Om man 31 dec 2019 har ett varulager på låt och säga 50 000 kr, men att 20 000 av dessa kommer vara tvungna att antingen kastas eller säljas till lägre än inköpspriset under 2020, vilken summa av varulager ska då redovisas? Om jag redovisar 50000 blir ju kostnaderna under 2019 lägre än om jag bara redovisar 30 000, vilket påverkar resultatet.
Patrik Andreasson
Jag skulle tro att du kostnadsför dem under den period då de uppstår som en kostnad för er. Per den sista är de fullt möjliga att sälja och är fortfarande i samma skick och värde. Det är nog först när de faktiskt minskar i värde som du kan minska värdet på lagret.
1
Så i praktiken betyder det att man inte kan dra av kostnaden förrän två eller tre år efter om man inte lyckas sälja den förrän dess? Jag försöker förstå vitsen med detta, är det någon fördel för företagaren att det ska vara så, istället för att man drar av hela kostnaden det år varorna köps in?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.