Jag har köpt in en massa med varor inom EU där jag har betalat moms.

3
Jag har köpt in en massa med varor inom EU där jag har betalat moms.

Kan jag nu på något sätt återgärda detta eller bokföra det på något vis?

Tacksam för svar!?
39
3
När du köper varor från andra företag inom EU ska du lägga på momsen och samtidigt dra av den i bokföringen så att det blir noll. Företaget som du köper av ska inte lägga på någon moms utan du betalar momsen i Sverige istället som du samtidigt drar av. Då du redan har betalat momsen i ett annat EU land ska det inte gå att dra av denna moms här i Sverige. Nästa gång be din leverantör att inte lägga på momsen.
Sweweb - Besök sweweb.nu - Jag hjälper dig med bokföring, deklarationer, redovisning m.m.
3
Med andra ord är jag körd. Och får ändå betala full moms på dessa varor när jag sålt dem?
39
3
Din leverantör ska som regel inte ta någon moms när de säljer till ett annat EU-land och vad jag kan se går det inte att dra av moms från ett annat land. Skicka dock ett mail till skatteverket så får du nog ett mer korrekt svar. De brukar vara snabba med att svara på frågor. Kolla annars med dina leverantörer om de kan återbetala momsen men i alla fall i framtiden se till att leverantören inte tar betalat för momsen.
Sweweb - Besök sweweb.nu - Jag hjälper dig med bokföring, deklarationer, redovisning m.m.
3
Du kan få tillbaka momspengarna från respektive lands skatteverk, men det beror på hur mycket pengar det handlar om. Man måste nå upp till ett visst minimibelopp per land för att respektive skatteverk ska behandla ansökan. Du gör ansökan för alla länder tillsammans i en e-tjänst hos svenska Skatteverket. Jag gjorde det här för ungefär fem år sedan och det var faktiskt väldigt smidigt. https://skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvidhandelmedeulander/aterbetalningavmomsinomeu.4.58d555751259e4d661680001107.html Nästa gång du gör inköp från EU-länder får du meddela ditt VAT-nummer och se till att "omvänd skattskyldighet" tillämpas, så att du slipper betala momsen. https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/omvandskattskyldighet.4.47eb30f51122b1aaad28000258292.html Lycka till!
3
Tack, men hur bokför jag detta sålänge nu då? om jag har betalat 100kr inkl moms t.ex ska jag då bokföra som nedan? 1930: 100kr kredit 4515: 100kr debit 2614: 25kr kredit 2645 25kr debit att jag då lägger på moms på momsen helt enkelt
3
[quote="Linmon" post=41369]Tack, men hur bokför jag detta sålänge nu då?[/quote] Har tyvärr ingen aning om det. En redovisningsfirma sköter det åt mig.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.