Betydligt högre skatt p.g.a. förlängt räkenskapsår.

0
Vill börja med att jag har dålig koll på företagande, skatter och regler.

Kortfattat så startade jag enskild firma sommaren 2018 för att frilansa, och beslutade då om förlängt räkenskapsår på inrådan av Skatteverket. Under det året hade jag en taxerad inkomst på ≈200-300k så jag var anställd under första hälften av året.

Under tiden jag frilansade (Sommar 2018-Vinter 2019) gjorde jag en total vinst på ≈600k. Efter det tog jag anställning igen och avvecklade min enskilda firma i hösten 2019. Under tiden jag frilansade hade jag ingen preliminärskatt (enligt beslut av Skatteverket på efter deras inrådan på hur jag skulle fylla i alla uppgifter)

I och med detta kommer hela min vinst ligga i beskattningsåret 2019 och inte 2018 som majoriteten av tiden jag frilansade faktiskt inföll. Detta resulterar i att jag på min inkomstdeklaration för 2019 kommer behöva beskattas för all min vinst från frilans samt lön från anställning under nästan hela 2019.

Så istället för att jag skulle ha en ungefärlig årsinkomst på ≈500k under båda åren kommer jag att ha ≈250 under 2018 och 1 miljon under 2019 och betalar således ohyggligt mycket i statlig skatt.

Jag undrar nu om det finns något sätt att reglera detta då det inte skildrar verkligheten och inte skulle hänt om jag hade förkortat räkenskapsår.
39
3
Det är inte direkt någon större skillnad om du betalar skatten nu eller om du skulle ha betalat preliminär skatt varje månad 2018-2019. I slutändan betalar du den skatt som gäller för den vinst du gjort. Skillnaden kan vara att du får betala ränta på skatten. När man vet att man kommer att visa vinst ska man skicka in en ny ansökan för preliminär skatt så att skatteverket kan ändra det du ska betala in varje månad. Konstigt att det inte blev något beslut om preliminär skatt från Skatteverket för skulle du ha skrivit in att du beräknar tjäna flera 100000 kr borde de ha beslutat om preliminär skatt. Nu i efterhand finns det inte så mycket att göra förutom att betala skatten. När det gäller lönen från din anställning så ska din arbetsgivare redan ha dragit av skatt innan de betalar ut lön till dig så där lär det inte bli någon större skillnad.
Sweweb - Besök sweweb.nu - Jag hjälper dig med bokföring, deklarationer, redovisning m.m.
1073
139
Intressant frågeställning, så jag kollade vad det handlar om för skillnad i skatt mellan de två alternativen. Jag antog att verksamhetens resultat före avdrag av egenavgifter var 600.000 och 2/3 av verksamhetens resultat tillhörde 2018, att inkomst av tjänst 2018 var 250.000 och 2019 400.000, att du inte är pensionär, att du har en kommunal skattesats på knappt 32 % och inte är medlem i svenska kyrkan. Alternativ 1 med förlängt startår (det som gäller för närvarande): 2018 Inkomst av tjänst 250.000 2019 Inkomst av tjänst 400.000 + Resultat i enskild verksamhet 600.000 Alternativ 2 som skulle gällt ifall du inte hade registrerat förlängt startår: 2018: Inkomst av tjänst 250.000 + Resultat i enskild verksamhet 400.000 2019 Inkomst av tjänst 400.000 + Resultat i enskild verksamhet 200.000 Alternativ 1 skulle innebära en total skatt på 512.119 Alternativ 2 skulle innebära en total skatt på 443.792 Du skulle alltså vinna drygt 68.000 kr på alternativ 2, så jag tycker absolut att du borde kontakta Skatteverket och begära att få detta ändrat. Jag har ingen aning om ifall du lyckas få dem att gå med på det, men det är definitivt värt ett försök.
1009
206
Hur skulle det se ut om du väntar med att avregistrera firman och la upp periodiseringsfond? Beroende på din lön kanske du kan komma under statlig skatt.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.