Försäljning av andel i onoterat bolag

2
Hej!

Jag är i dagsläget delägare (20%) i ett onoterat fåmansbolag (AB).
Nu pågår en diskussion kring att två andra delägare vill köpa ut mig.

Här kommer en rad frågor/påståenden som jag skulle vilja ha lite feedback på.
1) Ur skattesynpunkt tänkte jag att det kunde vara vettigt att starta upp ett AB som initialt köper upp mina aktier - för samma summa som jag köpt dem för (20.000)?.

Förslaget kring utköpet är 100.000 för mina aktieandelar.
2) Dessa sätts då in på mitt företagskonto - som då måste redovisa en kapitalvinst på 80.000? Är det 25% skatt som gäller då?

3) Därefter får mitt bolag fakturera mitt gamla bolag summa Y - fördelat på två faktureringstillfällen. Detta är för att de andra ägarna privat inte har "tillräckligt" med pengar för att köpa ut mig. Vilka nackdelar finns med detta upplägg?

4) Om nya bolaget har räkenskapsår 1jan-31dec och jag under 2020 har fakturerat dessa summor, kommer jag vid bokslut 2020 kunna göra en utdelning enligt förenklingsregeln på 177 100 kr - som jag då får betala 20% skatt på?

Väldigt tacksam för svar!
1009
85
Hej, Gäller det kvalificerade andelar och har du då sparat utdelningsutrymme på din K10? Har du 80 000 kr i sparat utdelningsutrymme så skattas din vinst med 20% redan som det är nu. Annars räcker det med att vänta med försäljningen tills nästa år. Skriv ett avtal om det redan nu. Du kan ju givetvis starta ett nytt AB som du skriver, men om du gör det bara för denna försäljning så blir det ju onödigt dyrt och jobbigt (du ska betala avgift för start av AB, skaffa bankkonto mm). Aktierna i gamla bolaget bör då vara näringsbetingade och vinsten vid försäljning skattefri. Så om du ska fortsätta med AB och annan verksamhet så kan detta sätt vara en bra idé. Man får skilja på aktieöverlåtelsen och betalningen i båda fallen. Möjligt att överlåtelsen görs först och att betalning görs i delar, eller tvärt om. Du ska nog inte skriva en faktura på det, utan bör ha ett vettigt försäljningsavtal. Det är ju inte jättemycket pengar, så konstigt att de inte kan skrapa ihop det på 2 personer. Men beroende på hur mycket du kan lita på de andra och om du har det sparade utdelningsutrymme jag nämnde ovan så kan du dela upp försäljningen på ett passande sätt. Tex att aktieöverlåtelsen görs nu och betalningen görs i delar. Eller ett avtal om att betalning och överlåtelse tex görs i januari nästa år (och att de då får driva verksamheten vidare utan dig redan nu).
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2
Hej Johan och tack för ditt svar! Jag dubbelkollade min K10 från ifjol och där har jag 154tSEK i sparat utdelningsutrymme i fält 2.3. Så då tjänar jag inget på (om jag ändå primärt tänker dela ut pengarna) att sälja till eget AB kontra att sälja aktierna som privatperson? Kring faktureringen så är det i häraden 500tsek-1msek som kommer bli som ett service/underhållsavtal för utveckling som jag gjort som jag tänker fakturera. Därefter har jag som primär avsikt att plocka ut dessa pengar som vinst över några år (enligt schablon). Tänker jag rätt?
1009
85
Hej Linus, Ok, då förstår jag. Du ska istället för att ta högre pris för aktierna, fakturera en del. Dvs det du har tillfört i värde till bolaget under den tid du varit ägare och verksam. Det finns ju inget hinder att man har ett bolag som fakturerat ett annat bolag man är delägare i. Bör ju inte finnas något hinder här heller, men jag är inte helt säker. Om vi utgår från att det är ok att göra så, så vad blir konsekvenserna? Du fakturerar inkl moms. Gamla bolaget kan dra av momsen. Nya bolaget gör en vinst. Skatt på vinsten. Resterande kan du ta som utdelning (givetvis även som lön mm om det är fördelaktigare). Är det kvalificerade andelar kan du få 20% skatt på det. Lite går bort i kostnader för att driva bolaget. Och ska du ändå ha nya bolaget kan du sälja aktierna dit först, men då tapper du utdelningsutrymmet som du har i gamla bolaget och får vänta på att det byggs upp i nya.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2
Hej igen! Ja, det är just det med pengen, vi har förhandlat fram och tillbaka och det kommer inte bli så mycket mer för aktierna tyvärr. Detta mest för att de andra delägarna inte har privatekonomi för att lägga mer pengar "privat" Däremot finns lite pengar i bolaget, så därför har detta kommit upp. Det känns som lite onödigt mycket administration att först sälja aktierna till bolaget och därefter från bolaget till medgrundarna - om jag redan har tillräckligt utdelningsutrymme privat. Med faktureringsmodellen kommer det oavsett att finnas en liten buffert i bolaget både till inköp och i ett senare skede en vinst. Stort tack för dina hjälpsamma råd.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.