Omvänd skatteskyldighet - kreditnotor

0
Hej forumet,

Jag är helt ny på det här med att driva enskild firma och jag hoppas på att någon kan hjälpa mig. Min redovisningskonsult har tagit helg och slutat svara, och jag måste redovisa och betala in moms senast imorgon (bor i Danmark) så är aningen stressad...!

Min situation är lite knasig för att jag felaktigt har fakturerat kunder som om jag hade svensk momsregistrering, fast jag borde ha gjort det med dansk moms eftersom jag har varit folkbokförd i Danmark ända sedan starten av verksamheten (oktober 2019). Jag har nu retroaktivt momsregistrerat mig i Danmark, och ska därför göra kreditnotor på de tre fakturor jag skickat till kunder under 2019. Min redovisningskonsult sa hastigt på telefon att jag ska göra kreditnotor på alla tre fakturor i det svenska bokföringsprogrammet jag använder (Bokio) där jag tar bort det fulla beloppet, och göra tre nya fakturor med korrekt moms/inte moms i det nya danska bokföringsprogrammet jag använder.

Det jag inte är säker på är hur jag ska göra med de nya fakturorna gjorda i det danska bokföringsprogrammet när jag skickar dem till kunderna? Anledningen till att jag gör kreditnotor är ju att skatteskyldigheten ska omvändas för samtliga kunder, men det gäller ju som sagt bara momsen. Alla kunder har ju redan betalat mig, och de ska ju antingen få tillbaka eller betala mig moms, men de ska ju inte betala beloppet på de nya fakturorna jag skickar tillsammans med kreditnotorna.

Jag förstår alltså inte om de nya fakturorna där momsen korrigerats är "riktiga" fakturor och det kommer att stå betalningsvillkor och dröjsmålsränta på dem... eller om de bara är för både kundens och min bokförings skull?

Jag hoppas ni förstår ungefär vad jag menar, inte helt lätt att förklara det i ord på ett enkelt sätt..


Supertacksam för svar!

VH
Helena

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.