7 Starta AB frågor

2
Hej allihop!

Jag är helt ny här och det mesta finns nog redan svar på (Har dock inte hittat allt).

Nu är jag väldigt nära på att starta mitt eget AB, och jag har fått många frågetecken längs vägen. Så jag satsar på att ställa dem här!

1. Jag kommer att bedriva företaget helt själv, behöver någon mer sitta med i styrelse eller liknande?

2. Vilka delar måste jag sätta upp? (Företagskonto, försäkringar, revisor)
Och vilka tjänster rekommenderar ni?

3. Finns det några fler avgifter jag behöver betala in än arbetsgivaravgifter och skatt?

4. Hur fungerar det med dessa avgifter? Låt säga att jag sålt tjänster för 10 000 ex moms, hur räknar jag för att få fram "mitt belopp"?

5. Om jag ska ta ut pengar, tjänar jag mest på att ta det som utdelning eller som lön? Borde jag sikta på någon speciell summa?

6. Om jag återinvesterar all vinst i aktier via en kapitalförsäkring, blir det mer förmånligt än om jag tar ut pengarna och investerar dem privat? Tänker ifall man behöver skatta mer om bolagets värde överskrider en viss summa eller liknande?

7. Finns det några tips från er som ni verkligen önskar att ni hade vetat när ni kom igång?
1009
206
Hej, Roligt att du ska starta! Ska försöka svara på dina frågor; 1. Du behöver inte ha någon fler aktiv i en styrelse, däremot behöver du ha en person registrerad som suppleant. Kanske någon släkting. 2. Ett bankkonto till företaget måste du ha. Möjligen ett bankgiro eller plusgiro för att få betalt, eller kanske kassaregister (beroende på vilken typ av kund du har). Revisor behöver du oftast inte enligt lag för ett mindre företag. Dock kan det ju vara bra med någon som har koll på den ekonomiska administrationen så att du har någon att fråga. Tex revisor eller redovisningskonsult (kan du inte redovisningen själv är väl den senare att rekommendera). Försäkringar bör du definitivt de över. Övriga tjänster beror nog på vad ditt företag gör. 3. Ja, beroende på vad du ska syssla med. Arbetsgivaravgiften, moms och preliminärskatt är de vanligaste. 4. Tänker du på vad du ska anmäla för preliminär inkomst? Då är det intäkten (det du säljer för minus moms) minus det du köpt in (utan moms). Många gör dock en glädjebudget när de startar och får därför betala mer skatt än de har råd med innan de får in pengarna. Man kan hålla nere vinsten när man fyller i blanketterna vid starten och hellre ändra dessa när det visat sig att pengarna börjat rulla in. 5. Har du ingen annan inkomst av tjänst så tjänar du normalt på att ta lön upp till brytpunkten. 6. Du skattar samma oavsett bolagets värde. 7. Skaffa mentor/bollplank tidigt. Kan vara flera olika personer. Så du kan prata igenom och få olika perspektiv och kunskaper.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.