Investeraravdrag och utdelning

2
Vet någon hur det fungerar med investeraravdraget och utdelning för ett aktiebolag som startades upp i mitten av 2019?
- Räkenskapsår 1juni - 31 maj
- 50 000:- i aktiekapital

Enligt skatteverket kan man göra avdrag för investeringen vilket resulterar i att man får betala 7500:- mindre i skatt som privatperson. Dock ska dessa pengar återföras under vissa omständigheter, och det är här som jag inte riktigt förstår detaljerna:
"Du måste återföra avdraget om du (eller någon närstående) under något av de fem närmaste åren efter betalningsåret tar emot en värdeöverföring från företaget överstigande jämförelsebeloppet (Jämförelsebeloppet = din andel av kapitalet vid tidpunkten för värdeöverföringen multiplicerat med företagets redovisade resultat för beskattningsåret närmast före det kalenderår då du eller någon närstående får värdeöverföringen.)"

Är det summan av all utdelning under de kommande 5 åren efter att jag gör avdraget som inte får överstiga något jämförelsetal? Och exakt hur får jag reda på jämförelsetalet?

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/investeraravdrag.4.10cbb69314111c2d94ba38b.html

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.