Angående enskild firma o ett annat jobb behöver ett snabbt svar :)

2
Hej det är så jag driver en enskild firma med f-skatt enbart Jag är anställd har väldig låga utgifter osv. Det är så jag ska börja jobba i en resturang bransch med AB om det är viktig och veta. Frågan är får jag jobba på en annat företag ? Det är så jag betalar ingen lön till mig själv eftersom det är EF men jag ska börja få lön nästa månad från min nya jobb. Kan jag få skatte problem eller något sånt? Lönen är c.a 8-14 i månaden
Mvh Daniel
103
33
Ansök om FA-skatt för ditt företagande, då du både bedriver företag och är anställd hos annat företag. [url]https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivaforetag/startaochregistrera/fochfaskatt.4.58d555751259e4d661680006355.html[/url] .
2
[quote="Startify" post=41473]Ansök om FA-skatt för ditt företagande, då du både bedriver företag och är anställd hos annat företag. [url]https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivaforetag/startaochregistrera/fochfaskatt.4.58d555751259e4d661680006355.html[/url] .[/quote] Okej tack så mycket för hjälpen. Men en sista fråga vad skulle hända om jag inte hade registerad som FA-Skatt? hade jag fått hårda konsekvenser? Jag ska skriva på ett avtal imorgon för min nya anställning. Jag förstod inte riktig på detta som står på skatteverket Det gör du genom att lämna in en preliminär inkomstdeklaration till Skatteverket så att vi kan räkna ut om du ska ha en månatlig debitering av debiterad preliminärskatt och hur stor den i så fall ska vara. Kommer detta ändra på EF skatt som jag har nu eller kommer det vara samma som den är nu?
103
33
Ansöka om FA-Skatt gör du online, så det registreras direkt om du vill. Angående beräkning av preliminärskatt, så handlar det om hur mycket skatt du beräknar att betala i ditt företag per månad, kommer du inte ta ut en lön i ditt eget företag, kan du alltid sätta summan till 0 kronor att börja med och sedan skicka in en ny beräkning när du börjar ta ut lön. Skriver du en högre inkomst i ditt företag än 0 kronor måste denna preliminära skatt betalas oavsett om du tar ut en lön eller inte, kan bli dyrt om du inte tar ut en lön på ditt företag. Hoppas nån bokförings-nisse här på forumet kan förklara enklare kanske i tråden med .. =) .
2
[quote="Startify" post=41475]Ansöka om FA-Skatt gör du online, så det registreras direkt om du vill. Angående beräkning av preliminärskatt, så handlar det om hur mycket skatt du beräknar att betala i ditt företag per månad, kommer du inte ta ut en lön i ditt eget företag, kan du alltid sätta summan till 0 kronor att börja med och sedan skicka in en ny beräkning när du börjar ta ut lön. Skriver du en högre inkomst i ditt företag än 0 kronor måste denna preliminära skatt betalas oavsett om du tar ut en lön eller inte, kan bli dyrt om du inte tar ut en lön på ditt företag. Hoppas nån bokförings-nisse här på forumet kan förklara enklare kanske i tråden med .. =) .[/quote] Det är så jag har inte gjort nån löneutbetalning på min EF jag har bara tagit det som är vinst och lagt en del åt sidan av pengarna så jag kan betala för skatt. Jag har bara kontanter som kommer in de mesta
103
33
När du bedriver verksamhet som enskild näringsidkare så är det din vinst som är din lön. Nu är det inte så att du bara kan plocka ut dessa pengar och leva på dessa utan efter att du betalat in eventuell moms så skall man betala egenavgifter och skatt på denna vinst. När detta är inbetalt till skatteverket så har du din lön. Det brukar vara en tumregel som stämmer någorlunda väl att man kan ta ut 45 – 50% av sin vinst i egna uttag (lön).

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.