SÄLJA Privata fastigheter som haft stor värdeökning till AB eller EF?

0
Hej!

Jag har haft lite privata fastigheter som jag hyrt ut, under några år. Nu börjar innehavet växa så stort att jag måste flytta över allt innehav till antingen min EF eller ett AB jag startade för ett år sedan för fastighetsförvaltning.

Har ni några idéer om hur jag ska resonera kring flytten av fastigheterna?
Köpesumman av fastigheterna var kanske 1 000 000 men är nu värderade till ca 5 000 000.

Här är några av fördelar/nackdelar jag ser med de två olika alternativen.

Lägga in allt i EF
+Ingen ytterligare på 4% stämpelskatt
+Ingen reavinstbeskattning 22%
+ (bättre soliditet)Kan via att värderingen husen öka belåningsgraden och investera i ytterligare fastigheter.

-Värdeökningen kommer inte mig tillgodo privat då omkostnadsbeloppet är det som jag för över fastigheten för.
- Långsiktigt inte lika lätt att förvalta både en EF och ett AB som driver liknande verksamhet och få med banken etc.
- Min privata ekonomi är inte lika separerad och det är svårare att ta planera/expandera verksamheten.

Lägga in allt i AB
+ Jag kan bokföra hela värdeökningen (-26%, stämpel och rea) som skuld till mig som Ägare
+ Enklare att förvalta allt långsiktigt, mindre plånböcker att hålla koll på, enklare bokföringsmässigt.
+ Min privata ekonomi blir privat, alla lånen hamnar på AB

- Betalar 4% stämpelskatt
- Betalar 22% Reavinstskatt (Vilket i praktiken blir ca 1 000 000kr mindre att köpa fler hus för?)
-Sämre soliditet
____________________________________________________________

Finns det något jag missar?
Jag står helt rådlös och funderar fram och tillbaka på hur jag ska göra?

Kan hur ska jag lägga upp kalkyler för att se hur det slår skattemässigt?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.