Milersättning enskild firma

6
Hejsan!

Jag sitter och håller på med bokslutet för 2019, och vid kontoavstämningen så diffar det på 789kr vid årets slut. Det är exakt samma summa som jag har bokfört milersättning för. När jag har bokört milersättning har jag krediterat 1930 och debiterat 5841. Är det nåt mer jag behöver göra för att detta skall bli korrekt och summan skall stämma överens vid årets slut? Eller rättare sagt, vad är det för fel jag har gjort?

Tack för hjälpen, Thomas
1069
139
Hej, Om du gjorde ut uttag från bankkontot på 789 kr från när du bokförde milersättningen så har du bokfört rätt. Då är det något annat som är fel. Om du däremot inte gjorde något uttag från bankkontot skulle du ha krediterat konto 2018 Egna insättningar.
6
Jag gjorde inget uttag på 789kr. Hur skall jag gå tillväga då? Skall jag gå in och ändra alla verifikat till 2018 kredit istället för 1930? Tack för svar
1069
139
Du ska korrigera så att 2018 krediteras och 1930 debiteras för det belopp där du bokfört fel. En korrigeringsverifikation är väl lättare att bokföra ifall det gäller många ställen.
6
Okej. Jag är total nybörjare på detta, men som jag tolkar det så kan jag göra en korigeringverifikation, istället för att ändra alla 20 verifikat? Hur skall det korigeringsverifikatet se ut i så fall?
1069
139
Jag uppfattar det som att du kredit-bokfört totalt 789 kr på konto 1930 (bankkonto) fast du inte utfört någon överföring från kontot. I dessa verifikat borde du istället kredit-bokfört på konto 2018 (egna insättningar) En korrigeringsverifikation ska då innehålla följande rader: Debet 1930 Bankkonto....................789 Kredit 2018 Egna insättningar........789
6
Okej! Och då kan jag bokföra detta den 31/12-2019 så att kontosaldot vid det datumet stämmer överens med bokföringen? Tack så mycket för all hjälp
1069
139
Det funkar bra.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.