Räkenskapsår 2019 - hur bokför jag momsinbetalningen 2020?

8
Hejsan,

Har enskild firma, upprättar förenklat årsbokslut, betalar moms en gång om året (maj). Räkenskapsåret som nu ska avslutas är 2019. Hur bokför jag inbetalningen av momsen till skatteverket så att jag kan nolla momskontona och få bort dem från balansräkningen? Är det en egen insättning? (har redan tagit ut alla pengar från förra året från företagskontot)

Sen så undrar jag hur det rent praktiskt går till att bokföra detta eftersom transaktionen sker nu i april/maj 2020 men räkenskapsåret gäller 2019? Hur kan en transaktion i maj 2020 vara med i bokföringen för räkenskapsåret 2019?

Det här känns väldigt komplicerat.
8
Är det något som är otydligt så säg gärna till! Kan försöka förtydliga: Just nu har jag på balansräkningen (påhittade siffror) 2013 Eget uttag: debet 2000 kr (jag har tagit ut alla mina intäkter från företagskontot tidigare under året) 2018 Egen insättning: kredit 1000 kr (jag har tagit 1000 kr från mitt privata konto för ett inköp) När jag sen "flyttar" alltsammans till konto 2010 Eget kapital så blir det 2010 Eget kapital: debet 1000 kr (Dvs eget uttag - egen insättning aka 2000 - 1000) Eller hur? Men sen så har jag också på balansräkningen 2650 Redovisningskonto för moms: kredit 500 kr Detta betalas som känt i maj 2020 men är på 2019 års balansräkning Med eget kapital - skulder blir balansräkningen alltså 1000 kr - 500 kr = 500 kr vilket stämmer med mitt resultat (årets intäkter - årets utgifter), det var också 500 kr. Men, när jag ska bokföra årets resultat, dvs flytta från 2010 eget kapital till 8999 årets resultat, kommer jag ju att flytta 1000 kr till årets resultat (eftersom det var 1000 kr på 2010). De där 500 kronorna som är momsen har inte "dragits bort" från mitt eget kapital, så då stämmer det inte längre. Mitt eget kapital ska ju vara 500 kr så att årets resultat blir 500 kr så det stämmer med mina intäkter minus utgifter, eller hur? Min fråga är alltså hur jag "drar bort" de sista 500 kronorna från balansräkningen så att resultat stämmer? Fattar nån ad jag menar eller hur gör man??
2
Hej! Först och främst är det viktigt att tillägga att insättning av eget kapital redovisas Inte i resultatet. Detta redovisas endast som tillskjutet kapital och ska således inte räknas med i resultatet. Resultat = Intäkter - Kostnader under räkenskapsåret. Egen insättning av kapital utgör Inte en intäkt eftersom det, i runda slängar, inte är något företaget tjänat. Eftersom du betalar moms i maj 2020 och detta gäller räkenskapsåret 2019, ska detta bokförs som en skuld på kontot för Utgående moms. Alltså, om vi utgår från dina fiktiva siffror så skulle din balans se ut som följande: Tillgångar: 1000 Eget kapital: 500 Momsskuld: 500 Kom ihåg: Eget kapital = Tillgångar - Skulder Vidare så bokförs momsinbetalning som följer: Exempel: Såld vara vilket leder till 25 kr moms. Konto för Utgående moms, 2610 Kredit 25 :- Nu blir det 1a maj och perioden ska sammanställas. Konto för utgående moms, 2610 Debit 25 :- Konto för redovisning för moms, 2650 Kredit 25 :- Den dagen pengarna betalas in. Konto för redovisning för moms, 2650 Debit 25 :- Konto för Kassa och Bank 1900, Kredit 25 :- Hoppas detta är till någon hjälp. Mvh Bokföringssnabben [url]https://www.facebook.com/Bokforingssnabben/[/url]
1073
139
Känns som att något mycket enkelt gjorts till något mycket invecklat. Om du 2019 har en momsskuld som inte ska betalas förrän under 2020 så flyttas skulden från utgående balans 2019 till ingående balans 2020. Inga konstigheter. När den sen betalas under 2020 så nollas den då, debet momsskuld kredit t.ex. bankkonto. Inget konstigt heller.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.