Frågor kring hur jag sköter administration i Sverige (bokföring, skatter, moms, löner m.m.)

2
Hej!

Jag har bott utomlands i flera år och driver ett mindre bolag som är registrerat utomlands. Jag kommer att flytta tillbaka till Sverige inom en snart framtid och då även flytta mitt företag till Sverige (det blir då ett svenskt AB). Jag har lite frågor kring hur jag bäst sköter administrationen (bokföring, skatter, moms, löner m.m.) i Sverige, då den antagligen är rätt annorlunda mot hur det fungerar där jag bor just nu. Framför allt tror jag det finns skillnader i vad man kan sköta själv i Sverige, och vad man bör använda extern hjälp för.

Företaget omsätter cirka 3-4 miljoner kr per år, och endast jag finns som anställd i bolaget (jag använder också “frilansare” för olika arbeten). Dock är det mycket möjligt att bolaget kommer att omsätta mycket mer inom 2-3 år, kanske uppåt 50-100 miljoner kr per år. Bolaget har just nu cirka 1000 “affärshändelser” i sin bokföring per år (inklusive små bankavgifter och annat).

Nu till mina frågor:
1. Min tanke är att bokföring och bokslut bör göras av ett externt företag då det tar mycket tid och energi att sätta sig in i själv. Håller ni med? Hur mycket borde bokföring och bokslut kosta i mitt fall?

2. Kan samma bolag som sköter bokföring/bokslut också sköta löneadministration och skatter kring det?

3. Bör jag använda något speciellt program eller liknande för att koppla ihop med bokföringen? Är Xero eller liknande populärt i Sverige?

4. Hur är det med momsrapporter - hur ofta måste de göras i Sverige? Bör ett externt företag sköta det åt mig?

5. När det gäller kontakt med myndigheter och banker: I mitt nuvarande land måste ett externt företag sköta all den kontakten (det är för svårt att sköta själv). Hur är det i Sverige, bör jag sköta kontakten med svenska myndigheter och banken själv? Alltifrån registering av bolag, inskickning av årsredovisning och skatt, till öppning av ett bankkonto - de är väl rätt lätt för mig själv att göra i Sverige?

6. Utomlands så har vi gjort all bokföring var tredje månad (dvs sparat upp kvitton tills dess). I Sverige verkar det som att man kanske vill att bokföringen ska ske oftare, även med betalningar som sker online. Stämmer det? Hur ofta i så fall? Jag hanterar inga kontanter. Hur fungerar det om man anlitar ett externt företag till bokföringen - måste man då hela tiden skicka fakturor till dem så att de gör bokföringen direkt?

7. När jag jobbar med olika utländska parter kan de ibland kräva rätt mycket dokumentation från ens företag i form av “due diligence”. De kan t ex kräva ett “Company Structure” dokument, "Certificate of Good Standing” och massa annat. Vem kan skapa den här typen av dokument åt en när man har ett svenskt företag?

8. Finns det något annat som ni kan komma på när det gäller att sköta ett svenskt bolag som jag bör tänka på? T ex är det någon annan typ av administration som bör skickas in till myndigheter med jämna mellanrum eller liknande?

9. Vilket företag bör jag välja för att hjälpa mig med bokföring, bokslut och annan administration? Min uppfattning är att det finns lite olika alternativ i Sverige:
a) Stora bolag såsom EY, Deloitte och PwC osv. Fördelen med de här är att de är duktiga, och de kan hjälpa en med andra saker såsom juridik eller liknande (vilket nog lär behövas ibland). Min gissning är också att de är duktiga kring att ge råd om hur man minimerar/planerar skatter på bästa sätt, vilket känns väldigt viktigt. Jag gissar att de tar ett större “helhetsansvar” för att mitt företag sköts rätt osv. Gissar också att de är bra att ha av olika anledningar om bolaget växer (de kan ta in fler personer som jobbar med dig osv). Nackdelen lär vara att de är väldigt dyra.
b) Det finns små lokala bokföringsföretag som ofta kanske bara består av en person eller liknande. Jag gissar att de är betydligt billigare. Frågan är dock om de är duktiga på att ge råd kring skatt? Sen antar jag att de inte kan hjälpa till speciellt mycket kring juridik, men jag antar att jag i enskilda fall i så fall kan anlita andra jurdik-företag att kolla på det.
c) Vad tycker ni om tjänster såsom https://www.bokio.se/ som kan sköta bokföringen online? Tänker att nackdelen med dem är att jag har sämre kontakt när det gäller olika frågor kring skatt, juridik och annan administration som jag kan behöva hjälp med.
Som helhet, vad tror ni hade passat för mig när det gäller administration? Hur bör jag gå till väga för att välja ett specifikt företag som ska hjälpa mig? Jag menar, det finns ju många alternativ. Mailar jag olika företag och frågar om möte eller vad gör jag? Har ni några specifika tips på företag?

10. Som helhet, hur jobbig är administrationen av ett mindre företag såsom mitt i Sverige? Vad ger mest huvudvärk, och vad tar mest tid?
2
Framför allt behöver jag tips på någon bra redovisiningsbyrå i Sverige. Bump.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.