Bokslutsbokningar (enskild firma)

0
Hej!
Jag sitter och gör mitt första förenklade årsbokslut för enskild firma. Driver en konsultverksamhet med endast kassa-tillgångar och deklarerar moms årsvis.

När samtliga bankhändelser är bokförda har jag förstått att vissa bokslutsbokningar ska göras för att det ska bli rätt till bokslutet. Jag har bokfört momsredovisningen och årets resultat (vinst), men undrar om jag missat något steg där emellan.

- Är det ett måste att nolla det egna kapitalet (2012,2013 och 2018) mot 2010, för att posterna i balansräkningen ska bli rätt?

Just nu ser det ut såhär i min balansräkning för eget kapital, vid periodens slut:
2019: -300 000
2012: 100 000
2013: 130 000
2018: -66 000
Så summan av det egna kapitalet blir: -136 000

Stämmer det att det egna kapitalet ska ha minustecken framför sig i balansräkningen? Om inte, hur gör jag för att få + och - att stämma i det här läget?

Mvh Camilla
1472
246
Det ser helt okej ut, och det stämmer att det egna kapitalet ska vara minus om firman har gått med vinst. Du ska titta på det utifrån företagets perspektiv, och se det egna kapitalet som en skuld till dig som ägare. Därav minus. När du gör egna uttag från firman så bokförs dom ju som plusposter och skulden till dig minskar, dvs minussaldot på eget kapital blir mindre.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.