Momsfri verksamhet - deklarationsdebut!

2
Hej!

Vi har en nystartad enskild firma för uthyrning av en festlokal. Skatteverket har gett oss besked om att vi inte har momsplikt i detta läge, men att vi kan ansöka om frivillig momsplikt om vi vill. Jaja, det är en senare fråga...

Fråga 1:
Nu undrar jag hur jag ska bokföra R5, kostnaderna för varor, material och tjänster? I Skatteverkets utgåva om "Bokföring, bokslut och deklaration" står det att dessa kostnader ska anges utan moms. Gäller det även för oss eller bara för de företag som är momsregistrerade?

Fråga 2:
Vi är sambos (snart gifta) och firman är en gemensam verksamhet. Ska jag helt enkelt dela den totala kostnaden på oss båda? Eller finns det fördelar med att samla alla uppgifter på en av oss?

Med vänlig hälsning, Emma
1069
139
Hej, Fråga 1: Eftersom ni inte är momsredovisningsskyldiga bokförs hela beloppet (inkl. moms) på kostnadskontot. Fråga 2: Kostnaden delas inte upp när den inträffar/bokförs, Det som ska ske vid gemensam verksamhet är att resultatet (intäkter minus kostnader) för hela verksamhetsåret delas upp vid inkomstdeklarationen.
2
Tack Stig! Ny fråga; om jag nu står som redovisningsansvarig ska min sambos NE-bilaga ändå fyllas i med detaljerade uppgifter om intäkter och kostnader?
1069
139
Hej igen, Det är bara den redovisningsansvarige som behöver lämna full NE-bilaga, den andre "delägaren" tar bara upp sin del av det gemensamma resultatet i ruta R19.
2
Då vi är i starten av företaget så har vi ett minusresultat. Är det inte R18 som min sambo ska fylla i då?
1069
139
Det stämmer bra det, tänkte inte så långt att det kunde vara ett minusresultat.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.