Välja ERP system (affärssystem)

1
I denna tråd skulle jag önska input från andra kring deras erfarenheter av olika ERP-system (Economic Resource Planning) eller, kort och gott, Affärssystem.

Jag har själv drivit AB i snart 10år och höll länge fast vid ett enkelt, välbeprövat, system (SPCS Administration 2000) men i och med företagets utveckling och strävan efter mer effektiv orderhantering och högre grad av automatiserade flöden så var det hög tid att uppgradera till ett nytt modernt affärssystem.

Precis som vi förutspådde blev resan från "det gamla till det nya" både lång och krokig. Vi hade vid bytet ca 5000 artiklar registrerade och bestämde oss för att lägga upp allt på nytt i det nya för att allt skulle bli rätt. Vi vågade inte lita på utlovade import/exportfunktioner då vi tyckte det medförde för stor risk för att det kom med saker som vi inte ville ha i det nya systemet.

Efter diverse möte med olika aktörer valde vi att satsa på Visma Net, ett modernt system med stora möjligheter. Ett system som sägs kunna automatisera det mesta kring bokföring.

Tidigt ringde en varningsklocka när vi insåg att man köper detta system via externt konsultbolag. Alltså säljer VIsma Net systemet på licens till användaren men all systeminställning sker via det externa konsultbolaget. Av någon anledning valde jag att inte lyssna på denna varningsklocka och fortsatte fram med avtalsskrivning.

Nu har vi bråkat med konsultbolaget kring olika formuleringar i avtalet och deras ovilja att slutleverera de funktioner som trots allt står inskrivna i avtalet i snart 2 år. Det finns idag en ljusning och konsultbolaget verkar vilja få klart vårt system, men ca 1 år försenat!

Jag har under sista månaderna tröttnat på situationen och börjat överväga byte igen. Visma Net är helt enkelt för de med mycket pengar och de som litar helt på konsulter. Hade jag tidigt valt att betala rejält mycket mer och bara lutat mig tillbaka kanske det vore bättre idag, är dock tveksam.

Så jag vill med detta inlägg resa varningsflagga för Visma Net och tar tacksamt emot er andras feedback gällande både detta system och andra.

Om jag ska byta behöver det nya systemet ha en hög grad av automatiseringsmöjligheter gällande både inkommande och utgående betalningar, lagerhantering, automatisk orderhantering/fakturering och goda möjligheter att integreration med webbshop (Magento).
1
För att ni andra ska få ett hum om vilka kostnader vi pratar om så finns det till dags datum bokfört kostnader för uppsättning av nya affärssystemet på 155.000kr samt utöver detta har vi en månadskostnad för användarlicenser (4st) på ca 10.000kr. Hade jag inte haft en extremt duktig medarbetare som snabbt förstår datorprogrammeringsspråk är jag säker på att ovan kostnad hade varit det dubbla vid detta laget. Hade jag lämnat över ansvaret i större utsträckning utan att "lägga mig i" hade summan med lätthet säkerligen passerat 500.000kr vid detta laget. Vi pratar om en webbhandelsverksamhet som omsätter ca 15 Milj kr och har ett snittordervärde på ca 1500kr. Vi är (eller läs var) 8st under 2019 men i Coronans spår tvingats säga upp två personer så numera är vi 6st.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.