Periodiseringsfond avsatt från tidigare år - hur löser jag det?

4
Hej,

Jag har enligt deklarationen ett belopp på 2 581 under periodiseringsfond "avsatt" från deklarationen lämnad 2018.

Detta har min revisor haft koll på men jag har i år ingen möjlighet att fråga honom om detta.

Jag har inte mycket verksamhet kvar i firman och har gjort ett underskott 2019.

Skall jag göra något med detta belopp eller låta det vara?



/Eva
1009
85
Hej, Ja, då kan du ju passa på att återföra periodiseringsfonden. Om du håller på att lägga ner är det särskilt viktigt att titta på vilka periodiseringsfonder som finns och planera återförandet. Annars kan man sitta där med skatt att betala och inga pengar. Men det är ju å andra sidan ett litet belopp här, så då spelar det ingen stor roll.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
4
Hej Johan! Tack för svar. Beloppet var avsatt inkomstår 2017 Jag kommer att göra ett förenklat bokslut och jag ser att periodiseringsfond har ruta U1 Är det här beloppet skall in? Vad händer om summan ligger kvar till nästa år? Jag har trappat ned verksamheten men skall inte sluta helt, har dock nu en anställning vid sidan av.
1009
85
Hej, Ja om du ska ha kvar den ska den in på U1. Återföring på R32. Du kan ha den i 6 år. Händer väl inget speciellt om du låter den ligga.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.