Moms och F-skatt

1
Hej, enligt den preliminära budgeten jag har gjort kommer jag inte göra en försäljning på mer än 30 000 kr, exklusive moms. Detta innebär att jag ej är momspliktig och jag undrar om jag behöver betala F-skatt på pengarna som egentligen skulle ha gått till moms.
1009
85
Hej, Ja, om du inte är momspliktig så blir det som annars skulle varit moms en kostnad/intäkt. Dvs det påverkar resultatet och även skatten.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
Hur ska man tänka kring fakturor, ska man lägga på moms på fakturan ändå? Ska detta bokföras på något speciellt sätt, jämfört med om man betalar moms till Skatteverket? Vi kan som exempel säga att jag har gjort en hemsida som jag ska fakturera.
1009
85
Hej, Tänk på att momsbefrielsen är frivillig. Du ska inte lägga moms på dina utgående fakturor om du är momsbefriad. Du ska ange i din faktura att försäljningen är undantagen från moms enligt bestämmelserna om befrielse från mervärdesskatt. Det finns dock undantag, men om du gjort en hemsida och sålt inom Sverige gäller det. Hela fakturabeloppet blir då intäkt. Du ska heller inte betala moms till Skatteverket. Det finns ju också tillfällen då du inte kan vara befriad och andra krav. Läs mer på: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/momsregistrering/momsbefrielseforforsaljningpahogst30000kr.4.3152d9ac158968eb8fd1efe.html Som ett räkneexempel: Momspliktig Du säljer en hemsida för 4000 kr + moms 1000 kr. Momsen 1000 kr ska Skatteverket ha. Du betalar skatt på 4000 kr (AB 21,4% = 856 kr). Momsbefriad Du säljer samma hemsida för 4000 kr utan moms (skatt 856 kr som ovan) Du säljer för 5000 kr. Skatt på 5000 kr (21,4%) = 1070 kr ----- Att tänka på är att du inte har avdragsrätt då för dina inköp. Tänk också på vem din kund är. Säljer du till privatpersoner så kan de inte dra av moms, vilket betyder att 4000+moms är samma som 5000 utan moms. Säljer du till företag så kan de dra av moms och då blir 5000 utan moms dyrare än de 4000+moms.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
9
[url=https://edeklarera.se/arsredovisning/skatt-i-aktiebolag]Bokföring av skatt i Aktiebolag[/url] Se länken för detaljerade instruktioner för bokföring av F-skatt, årets skatt, årets resultat och slutlig skatt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.