Släpande och felaktigt bokförd momsskuld från 2019

4
Hej,
Jag har upptäckt att en felaktigt rättad verifikation medfört en momsskuld på 130:- som släpat med sedan 2019. Jag har ingen momsskuld men måste rätta denna på något vis.
Hur gör jag?

/Eva
1009
85
Hej, Ska man vara noga så ska momsdeklarationen för den perioden skulden uppstod rättas. Så om det var 2017 så är det egentligen 2017 som ska rättas. Bokföringen rättas på den senast öppna perioden. Har du inte gjort klart bokslut 2019 så är det 2019 som ska ändras (förutsatt att momsskulden var 2019 eller tidigare). Är 2019 bokslut klart så rättar man på 2020. Nu är ju inte 130 kr något stort belopp och troligen inget som Skatteverket skulle titta på, så om man är lite lat och medveten om vad som är rätt så kanske man kan rätta det på kommande period.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
4
Hej igen! Jag skulle vilja ställa en fråga till. När jag tittat igenom 2018 års verifikationer så ser jag 2 poster som följt med till 2019. Den ena är en momsskuld på 130:- som nu ligger på konto 2610 som jag nämnde tidigare och den andra en post på 749,41 som ligger på konto 2013 Hur skall jag göra för att få bort dessa? Nu har jag nollat 2019 års moms på konto 2016 mot 2013 egna uttag men då dyker detta belopp upp under 2019 (årets resultat) på balansräkningen och det kändes ju lite fel? Har ej haft någon försäljning i år. Eftersom jag är en idiot när det gäller att förstå bokföring så måste jag fråga om allt! Vore tacksam om du ville ge ett råd ang. detta!
1068
52
Hej, Att momsskuld följt med till 2019 års balansräkning är inget fel ifall det handlar om moms från slutet av 2018 som ska deklareras/betalas under 2019. Om skulden däremot redan är betald men inte bokförd, ska den bokföras som betald - det kan du göra mot konto 2018 (egna insättningar) ifall du inte har koll på när/hur den betalades. Konto 2013 (egen insättning) borde ha överförts till konto 2010 (eget kapital) innan överföring av balans till år 2019.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.