Frågor om bokföring HJÄLP

1
Hej!
Jag har ett gäng frågor om bokföring som jag gärna får svar på. Detta gäller ett aktiebolag.

Fråga 1: Är det TVÅNG på att bokföra registreringsavgiften till Bolagsverket och avgiften för ansökan om F-skatt om dessa betalas med mina privata pengar?

Fråga 2: Måste man bokföra händelser när man köper med privata pengar som man inte vill få tillbaka av företaget? Alltså, om jag är villig att betala 5000 kr för en vara eller marknadsföring, och jag inte vill "ha tillbaka" pengar från företaget, måste jag då bokföra detta?

Tacksam för svar!
1073
139
Hej, Du är inte tvingad att bokföra privat betalda kostnader som rör företaget, de flesta vill väl dock göra så eftersom det medför att företagets resultat och därmed även skatt blir lägre jämfört med att inte bokföra dem.
1
Hur blir resultat och skatt lägre om jag betalar privat? (Dum fråga kanske, men jag förstår ej.)
1073
139
Ingen dum fråga. Jag visar ett fiktivt exempel. Ett AB har en vid årsskiftet ett resultat som innebär en slutlig vinst på 10.000 kr. Bolagsskatten skulle då bli 21,4 % * 10.000 = 2.140 kr. Ägaren betalar då med sitt privata kort en avdragsgill kostnad som rör företaget på 1.000 kr exkl. moms. Det innebär att resultatet istället innebär en slutlig vinst på 10.000 - 1.000 kr = 9.000 kr vilket innebär en bolagsskatt på 21,4 % * 9.000 = 1.926 kr. Dessutom blir den totala momsskulden 250 kr lägre eftersom den avdragsgilla kostnaden även innefattade 25 % moms. I det här fallet medförde alltså det privata utlägget en minskad skatt på (2.140 - 1.926) + 250 = 464 kr.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.