Göra inköp för att minska vinsten

1
Hej!

Jag har frilansat i ca ett halvår nu och det har gått bättre än vad jag räknade med, vilket är kul! Det innebär att jag skulle kunna göra ett inköp redan i år som jag hade planerat att göra nästa år, det handlar om kamerautrustning för ca 30 000 SEK.

Jag tycker dock det är lite svårt att räkna ut hur mycket jag måste spara till skatten. Som det ser ut nu kommer jag att ha tjänat ihop pengarna för alla utlägg jag gjorde i början av året och börja gå med vinst från och med nästa månad, och jag har knappt några fasta utgifter (jobbar hemifrån...).

Skulle jag kunna göra mitt inköp och gå ner till runt noll i vinst, och därmed knappt betala någon skatt? Jag vet att mina egna uttag inte påverkar vinsten - och om jag förstått det rätt beräknas skatten endast på den slutliga vinsten i slutet av året.

Jag försöker inte att smita undan skatten här alltså, jag vill bara vara säker på att jag faktiskt har råd att göra mitt inköp. Det känns även smartare att göra inköpet redan i år i så fall, så att jag inte betalar in massa skatt och gör inköpet senare?

Detta är som sagt mitt första år som egen, så detta kanske är en väldigt enkel fråga! Behövs någon mer info/klarhet bara säg till.

Allt gott!
Oscar
1009
206
Hej, Visst kan man ta kostnader och få ner resultatet i år. Just ditt excempel gäller dock inventarie och där finns regler om att man inte får ta kostnaden direkt på ett år utan att belopper ska skrivas av på tex 5 år. Beroende å vad det är du ska köpa får du kolla om det ska skrivas av på ett antal år samt hur länge. Liknande gäller om man köper på sig saker till ett lager - det är ingen kostnad alls. I dessa två excempel gör man av med en viss mängd pengar, men resultatet minskar inte i samma utsträckning vilket då gör att man kanske måste tillföra pengar till skatten. Men i stort är det ju rätt som du skriver. Tar du kostnader så kan man få ner skatten.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
Känner igen det där, köpa in för att få ner skatten, fördel inom persontransportbranchen har jag hört
1
Tusen tack! Jag misstänkte att det skulle räknas som inventarie då det är en relativt hög summa. Ska dubbelkolla exakt i vilka kategorier det kommer falla, då det är flera mindre saker som kommer att bli en total summa runt 30 000. Alltså ett par ljus för ca 5 000, ett objektiv för 9 000 etc. Men då har jag lite bättre koll på läget. Tack igen! Mvh Oscar

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.