Köpa inventarie till AB från mig själv

4
Hej!
Jag håller på att starta upp en foodtruck-verksamhet vid sidan av mitt ordinarie jobb.
Har köpt en ovanlig buss för ett bra pris, ca 100 000kr, som jag håller på att renovera.

Min plan är att dra igång verksamheten och när jag nått ett rejält överskott, köpa bussen till mitt AB av mig själv. Bussen är extremt svårvärderad då det inte säljs många och min renovering kommer att öka värdet markant. Värdet på dessa bussar ligger i Europa på mellan 100 00 - 400 000 kr beroende på skick och utrustning.

Undrar därför om jag kan köpa bussen av mig själv för +300 000kr och på så sätt plocka ut pengar i princip skattefritt. Jag vet att man måste förhålla sig till marknadsvärdet och + 300 000 är inte orimligt trots att jag pga av billigt köp och egen renovering givetvis inte lagt ut så mycket själv.

Mvh
1009
206
Hej, Finns det någon anledning till varför du inte har bussen i AB från början och renoverar den där med skattade pengar? Du får ju dra av moms på delar mm då. Om du ska göra som du skriver så behöver du någon form av värdering för att vara säker att slippa problem. Ingen bilhandlare som kan hjälpa dig? Om du säljer den för högre pris än marknadsvärdet så kan du beskattas för uttag och räkar troligen på skattetillägg. Det finns också en lag under kapitalbeskattning att om du gör en vinst på 50 000 kr eller med så ska den beskattas, så egentligen kommer du inte undan så heller. Även om du skulle få en hög värdering efter renovering alltså.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
4
Tack för svaret. Anledningen att jag inte har bussen i ett AB beror på att det främst är tiden jag lägger ner renoveringen som kommer att öka värdet. Delar får jag tag i billig. Du tror inte värderingsmässigt att det räcker med att visa upp att de flesta bussar av denna modell som sålts i Sverige/Europa ligger på + 300 000? Jag har läst om det här med att vinster på över 50 000kr beskattas men är det något som tillämpas i realiteten? Tänker på alla privatpersoner som har det som hobby att köpa in bilar och sälja dem fixade för ett betydligt högre pris.
1009
206
Mja, Om du kör mot rött utan att någon ser, är det då olagligt? Det du frågar om är alltså hur man olagligt ska undvika att beskattas? Det är inte något jag vill delta i så jag passar. Men jag säger att man kan göra en bra affär av det inom AB helt lagligt också.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
12
2
Menar du att du vill köpa bussen med dina privata pengar ( Eget utlägg) i AB:et?
4
[quote="Mayur" post=41981]Menar du att du vill köpa bussen med dina privata pengar ( Eget utlägg) i AB:et?[/quote] Jag har redan köpt bussen för privata pengar och ska nu starta ett AB. När jag gått med tillräcklig vinst i bolaget är planen att köpa In bussen av mig själv till AB:et. Frågor som uppstår är därför hur mycket jag kan köpa In bussen till AB:et för? Jag har lagt / kommer att lägga åtskilliga timmar på renovering och marknadsvärdet blir därför betydligt mycket högre än det ursprungliga inköpsvärdet av bussen. Förutsatt att jag kan få bussen värderad till ett högre belopp än inköpspriset så kan jag iaf plocka ut 50 000 skattefritt + avdrag för delar etc, vilket jag som privatperson bekostat. Frågan är om det finns något mer lönsamt sätt att lösa detta på?
12
2
Så det är AB:et som ska köpa från en privat person alltså dig ellet rättare sagt från dig som aktieägare om jag fattat rätt nu? Hur har Ab:et tänkt att betala?
4
Ja. Så fort bolaget gått med vinst kommer jag att använda dessa pengar till inköpet av bussen.
4
Ja. Så fort bolaget gått med vinst kommer jag att använda dessa pengar till inköpet av bussen.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.