Rimlig skatteeffekt - Nytt AB och Avgångsvederlag

0
Här kommer en fråga om förslag på upplägg för att få en rimlig beskattning
I oktober förra året startade jag ett AB för att sälja tjänster till företaget jag då lämnade
Försäljningen har varit tillfällig och jag har just nu ingen ambition om att hålla bolaget aktivt framöver
Jag fick ut 350 000 kr (e skatt) som avgångsvederlag i början på detta året och mitt AB ser nu ut att göra ett resultat på närmare 800 000 under räkenskapsåret som slutar nu i september
Jag har hittills inte tagit ut någon lön från mitt bolag då jag redan har bra inkomst i år, medan jag ev gör annat än lönearbetar nästa år och ev har noll i inkomst

Jag är nybörjare här - finns det något självklart upplägg som i min situation?
Tacksam för tips
1068
52
Hej, Din situation är om jag uppfattat rätt följande: Ditt AB kommer under nuvarande räkenskapsår att få ett resultat på 800.000. Du har i år fått ett avgångsvederlag på 350.000 efter skatt, brutto handlar det då förmodligen om en lön som är över brytpunkten för statlig skatt och full inbetalning av pension. Min bedömning är då att du inte bör ta ut någon lön alls från AB under 2020, men eventuellt göra det under kommande år. Det du då ska inrikta dig på är att sänka resultatet så mycket som möjligt för att undvika att betala onödig bolagsskatt innevarande räkenskapsår. Avsättning till periodiseringsfond är en självklarhet, sen finns även tantiem-avsättning som en möjlig åtgärd. Finns kanske fler åtgärder.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.