Aktieutdelning brutet räkenskapsår

1
Hej,

fakta:
Brutet räkenskapsår som slutar sista augusti. Företag startat Feb. 2018.

Hur mkt kan jag ta ut i aktieutdelning i år alternativt nästa år.

1:a räkenskapsåret
2018feb - 2018aug.
Vinst efter skatt 190'

2:a räkenskapsåret
2018sep - 2019aug.
Vinst efter skatt 120'

3:e räkenskapsåret
2019sep - 2020aug.
Vinst efter skatt 300'

Min teori:
om jag gör en utdelning idag kan jag ta ut:
ca 170' för 1:a räkenskapsåret (2018)
(spara 20' i utdelningsutrymme)

ca 140' för 2:a räkenskapsåret, (2019), (120' + 20')

och för att ta ut utdelningen för 3:e räkenskapsåret måste jag vänta tills 2021.

Stämmer mina slutsatser eller har jag fått det helt om bakfoten??

Verkligen tacksam för svar,
Daniel
1009
206
Hej Daniel, Vet inte vad du räknar på exakt, men det du kan dela ut är det fria egna kapitalet som finns fram till den senaste årsredovisningen fastställts. Till det ska bolagets likviditet och ställning i övrigt klara den utdelningen (du kan alltså inte dela ut mer än vad som finns i likvida medel samt inte riskera att företagen inte klarar leva vidare). Så om du gjort klart årsredovisningen för 3e räkenskapsåret (eller sitter med den nu då, för man kan ju besluta utdelningen i årsstämman som följer) så har du 190+120+300=610 tkr max att dela ut. Kolla att bolaget klarar det först. Nästa fråga som kommer är vilken skatt man får. Det blir dyrt om man inte får utdelningen till 20% skatt i 3:12-reglerna så man undviker normalt högre utdelning än så, men den är ändå laglig. Utdelningsutrymmet som man kan få 20% skatt på baseras på kalenderår eller egentligen att du ska ha ägt aktierna 1a januari. Om du startade bolaget februari 2018 så var första kalenderåret du ägt aktierna 2019. 2019 - 1 år 2020 - 2 år om du tar utdelning 2020 2021 - 3 år om du väntar någon månad med utdelningen så det blir nytt år. Utdelningsutrymmet beräknas sedan på antingen schablonbelopp eller på lönerna i bolaget. Se mer på Skatteverket [url]https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivaforetag/famansforetag/utdelningochvinstfranfamansforetag/utdelningpakvalificeradeaktier.4.b1014b415f3321c0de27ce.html[/url] Så om du skulle ta utdelning idag så tas den egentligen inte "på ett visst räkenskapsår" utan baserat på fritt eget kapital. Och för att ta utdelning på 3e räkenskapsåret behöver du bara göra klart årsredovisningen och hålla stämma och det kan du ju göra nu.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
Tusen tack för ditt snabba och utförliga svar!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.