Hur bokföra och göra med skatten kring hjälp av frilansare i USA?

2
Hej,

Jag har ett AB där jag skapar videos och har en intäkt på ca 20 000 SEK /mån. Jag får nu hjälp med ljudet i dessa videos utav en kille som bor i USA och vi har ett upplägg där han ska få 10% utav denna intäkten, dvs ca 2000 sek/mån.

Han har inget eget företag eller således VAT nummer osv. Utan han är frilansare. Hur gör jag för att på bästa sätt betala dessa pengar till honom? Jag tänker då alltså rent skattemässigt och hur jag sen bokför det? Stort tack på förhand. Uppskattar verkligen att läsa och lära mig på detta forum, kul att äntligen vara igång och kunna delta i diskussionerna.
1009
85
Hej, Då antar jag att du med "frilansare" menar anställd. Är han svensk medborgare och hur länge har han bott där? Annars bör du kolla med landet i fråga vad som ska redovisas och vad som gäller.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2
[quote="Johan Boström" post=42055]Hej, Då antar jag att du med "frilansare" menar anställd. Är han svensk medborgare och hur länge har han bott där? Annars bör du kolla med landet i fråga vad som ska redovisas och vad som gäller.[/quote] Hej, Nej han är inte anställd, eller svensk medborgare. Han bor i USA och amerikansk medborgare. -Utan frågan kanske rättare ställs: Hur betalar jag en privatperson i USA för små tjänster han utför åt mig (ca 2000 sek/mån)?
1009
85
Anledningen till mina frågor är att det finns vissa regler som gäller för svenska medborgare som anställs utomlands av svenskt företag. Anställningsregler i USA kan jag tyvärr inte, men antar att man har snarlika uppdelningar som här (företag, anställd eller svartarbete). Men vi får hoppas någon annan här vet.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
7
Hej! Det där upplägget är inte att rekommendera. Du måste få en "riktig" faktura från honom exkl. moms för att du överhuvud taget ska kunna dra av kostnaden i ditt eget företag. Inköpet betraktas i detta fall som import (inköp från land utanför EU) och då är det s.k omvänd skattskyldighet som gäller, där köparen dvs du själv ska redovisa både ingående- och utgående moms på inköpet till Skatteverket. Mvh / Lars Lindström /enkelt ekonomibyrå.se
lygge_l
1009
85
Men... visst måste man kunna anställa någon i ett annat land? Han hade ju inget företag eller VAT, så hur ska han kunna skicka faktura? Då har han ju att göra med en privatperson.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2
om man jag förstår det rätt är det i USA ok för privatpersoner att fakturera företag, och att de då uppger sitt personliga tax id. Alltså att per automatik så är det en enskild firma. https://www.sba.gov/content/sole-proprietorship Då borde han ju kunna fakturera mig och uppge sitt privata TAX ID som tax id för hans enskilda firma när han fakturerar mig?
7
Hej igen! Ja, det verkar vara en bra lösning. Han kan dock behöva registrera sig/"företaget" på ett eller annat sätt beroende på bransch och stat.
lygge_l

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.