Bokföra överföringar enskild firma

3
Hejsan!
Jag är väldigt ny i detta och startade enskild firma i början av året.
Jag har nu lite funderingar angående bokföring av händelser på min bank.

Jag har fört över summa för utlägg och eget kapital från företagskonto till fel privatkonto på min andra bank under en period, när jag insåg att det var fel konto har jag sedan fört tillbaka allt till företagskontot igen då jag vill att pengarna ska finnas på rätt konto.
Ska jag göra en ny överföring till rätt bank med en klumpsumma för alla utläggen?


Hur gör jag lättast? Hur bokförs dessa överföringar?


Tacksam för hjälp!

/Julia
1070
139
Hej, Varje gång du överför pengar till eller från företagskontot ska det bokföras. När det överförs till eller från ett privat konto ska det bokföras som eget uttag resp. egen insättning. Så vid överföring från företagskonto till privat konto blir det enligt följande exempel: Debet 2013 Eget uttag Kredit 1930 Bankkonto Och vid överföring från privat konto till företagskonto enligt följande exempel: Debet 1930 Bankkonto Kredit 2018 Egna insättningar
3
Tack för svar! Ännu en fundering, kan detta bokföras i efterhand? Mvh/ Julia
1070
139
Du kan bokföra det i efterhand, använd ett kontoutdrag från företagskontot som verifikationsunderlag.
3
Toppen då gör jag så! Går överföringar till sparkonto också under 2013 egna uttag? & bör jag bokföra överföringarna bakåt i tiden med samma datum? Tex 22/1 & 28/5. Trots att det gått ett tag? Mvh Julia
1070
139
Bokför dem med verifikationsdatum = datum enligt kontoutdrag.
3
Hej igen. Jag har nu en följdfråga till mitt tidigare inlägg. Jag har tre olika konton där jag placerar pengar, företagskonto, sparkonto och privatkonto. Bokför jag på samma sätt som nedan oavsett vilket konto jag överfört ifrån, samt använder kontoutdrag som underlag för att se vilket konto som använts? Debet 2013 Eget uttag Kredit 1930 Bankkonto Debet 1930 Bankkonto Kredit 2018 Egna insättningar
1070
139
Om du överför till konto som inte är upptaget i bokföringen (alltså ett konto som är privat och används utanför verksamheten), använder du eget uttag/egna insättningar. Kontoutdraget för underlag är det från företagskontot, du kan även ta med det från privata kontot om du vill vara riktigt tydlig med vart pengarna kommer ifrån eller skickats till.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.