Får man påminnelser om att lämna in viktiga uppgifter?

25
Får man påminnelser som enskild firma när man behöver lämna in viktiga uppgifter/dokument eller förväntas man veta allt? Om missar att lämna in viktiga uppgifter/dokument, vad händer då? Får man en påminnelse och en ny chans?

Jag har noll erfarenhet som företagare och jag försöker göra så mycket research som möjligt men jag blir nervös över att jag missat något viktigt som ska lämnas in.
1009
206
Hej, Normalt brukar man få en del påminnelser, men det beror lite på vad det gäller. Som moms och arbetsgivaravgifter får man ju brev hem i god tid om man inte tackat nej till det. Även inkomstdeklarationen kommer ju i god tid innan. När det gäller påminnelser så kommer de ju när det är försent och man får normalt en straffavgift men inte mer. Och jag har märkt att det senaste tiden saknas de normala påminnelser som brukade komma innan. Vet inte om det beror på problem med Kivra/elektronisk brevlåda eller något annat. Men det mesta går ju att rätta till i efterhand även om det kan kosta en del i förseningsavgift. Sedan finns det ju en grupp där man inte får någon påminnelse eller info utan måste hålla koll på det själv. Tex om man måste söka tillstånd, redovisa tull, registrera sig för vissa saker osv. En del är specifikt för verksamheten.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.